AudioQuest NRG en Wind Powercords - review

This review was originally published in Dutch on the 20th of February 2019. Our statistics tell us that an increasing number of international readers and shop visitors click specific Dutch reviews, and this is one of them. To save you from the linguistic travesty called Google Translate we have decided to take care of those translations ourselves, and republish our most popular current reviews in English. So, for your ease and reading pleasure, we proudly give you the AudioQuest NRG and Wind Series Powercords review. Enjoy!

download the PDF of this review in English of in het Nederlands

AudioQuest NRG en Wind Powercord

Betaalbare powercords van uitzonderlijke kwaliteit

De AudioQuest Wind serie - die we hier samen met de nieuwe modellen in de NRG serie bespreken - vormt het gloednieuwe middensegment van het onlangs volledig vernieuwde assortiment powercords van deze Amerikaanse fabrikant. De AudioQuest NRG serie blijft, onder de vertrouwde naam maar met vernieuwde technologie, de instap. De AudioQuest Storm serie vertegenwoordigt de absolute top. Alle nieuwe powercords zijn ontworpen door Garth Powell, AudioQuest’s eigen specialist op het gebied van voeding en stroom.

Garth Powell

Sinds we eind 2017 de door Garth ontwikkelde Storm Serie aan de tand voelden en daar begin vorig jaar een zeer enthousiaste review over publiceerden is die serie uitgebreid met “Source’ modellen voor de AudioQuest Tornado en AudioQuest Hurricane, en werden de AudioQuest FireBird High Current en AudioQuest FireBird Source geïntroduceerd om het toch wel forse gat tussen de AudioQuest Hurricane en de AudioQuest Dragon op te vullen. Daar gaan we ons in deze review echter niet mee bezighouden. Wij waren namelijk vooral benieuwd of de beloftes die AudioQuest over de nieuwe NRG serie en Wind serie powercords had gedaan stand zouden houden in een luistertest.

De techniek - een laagdrempelige toelichting

Het mag inmiddels bekend zijn dat we het in onze reviews liever niet te uitgebreid over techniek hebben. Het is vaak nogal droge kost en in de meeste gevallen is er ook niet echt een verband te leggen tussen de technische specificaties en de geluidskwaliteit. Bovendien worden reviews er vaak onnodig lang van. Maar voor deze review wijken we daar toch weer een keer van af. De powercords van AudioQuest hebben namelijk een paar interessante technische eigenschappen die direct van invloed zijn op de klankmatige prestaties, en die in één geval zelfs bepalen hoe de kabels moeten worden gebruikt om er optimaal van te kunnen profiteren.

AudioQuest NRG-Y, NRG-Z

Zero Characteristic Impedance

De eerste eigenschap van de nieuwe AudioQuest powercords die we moeten verklaren is Zero Characteristic Impedance. Oftewel: geen karakteristieke impedantie. Naast de gelijkstroomweerstand van een stroomkabel, die bepaalt hoeveel stroom er ongehinderd door een kabel kan en die lager wordt naarmate de kabels een grotere diameter hebben, is er ook nog een karakteristieke impedantie (amplitude-afhankelijke weerstand). Wat dat is kunnen we het beste uitleggen door de geleider in een powercord te vergelijken met een buis die gevuld is met gelei. Als je daar een metalen knikker (in de rol van elektron) doorheen laat vallen bepaalt de vloeibaarheid van de gelei de snelheid waarmee de knikker door de buis valt. Hoe vloeibaarder de gelei hoe sneller de knikker valt. Ongeacht de diameter van de buis. Alleen heeft die gelei ook nog eens de vervelende eigenschap dat hij minder vloeibaar wordt als er door pieken in de muziek (hogere amplitude) opeens veel stroom gevraagd wordt. De karakteristieke impedantie is daarom óók van grote invloed op de hoeveelheid stroom die er door een powercord kan lopen. Zero Characteristic Impedance betekent in deze analogie dat er helemaal geen gelei in de buis zit zodat de knikker geen enkele weerstand ondervindt. Een eigenschap die je graag wil hebben bij powercords.

Ground Noise Dissipation

AudioQuest powercords waren de eerste kabels in het assortiment waarop de door Garth Powell ontwikkelde, en inmiddels gepatenteerde, Ground Noise Dissipation werd toegepast. Dat het stroomnet zelf vervuild is met allerlei (hoogfrequente) stoorsignalen is inmiddels wel bekend. Maar ook de systeemaarde van onze hifi, die voor veiligheid zorgt, is flink vervuild met stoorsignalen. Denk bijvoorbeeld aan radiogolven van satellieten, GSM en WiFi. Ground Noise Dissipation zorgt ervoor dat die stoorsignalen niet via de aarde in onze hifi-apparatuur terechtkomen, maar juist worden afgevoerd (gedissipeerd) via diezelfde aarde. Garth Powell ontdekte dat hij dat kan bewerkstelligen door gebruik te maken van de (aantoonbare!) richtingsgevoeligheid van kabels. Hierdoor kan hij de ongewenste signalen op een natuurlijke manier wegleiden van het aangesloten apparaat en via de aarde afvoeren. Om die reden zijn alle powercords van AudioQuest nu voorzien van een geaarde netstekker. Oók de twee-aderige NRG-Y2 en NRG-Z2, die gebruikt worden voor dubbel geïsoleerde apparaten die geen randaarde nodig hebben zoals de meeste cd-spelers. Daarom werken de nieuwe AudioQuest powercords het allerbeste als ze worden aangesloten op een geaarde wandcontactdoos of op een Niagara Powerconditioner. Als je ze niet geaard aansluit profiteer je uiteraard nog wél van de Zero Characteristic Impedance.

AudioQuest Monsoon, Blizzard

De luistertest

Voor de luistertest werd wederom gebruik gemaakt van de bekende Linn Klimax set met Wilson Benesch Trinity luidsprekers. Interconnects en luidsprekerkabels waren van AudioQuest en Crystal Cable en de te beluisteren powercords werden aangesloten op de Klimax DS streamer, waarbij we er uiteraard voor zorgden dat de lichtnetfase telkens gelijk was. De rest van de bekabeling in de set bleef gedurende de luistersessie onveranderd. Zoals altijd werden slechts twee tracks geselecteerd om de verschillen sneller te kunnen duiden. De eerste track was Beluga, het eerste nummer van het album Suber van Zen Baboon. Een elektronisch meesterwerkje van sfeer en ruimtelijke opnamekwaliteit, met een gelaagd intro waarin diep in de mix de uitgelaten stemmen van spelende kinderen te horen zijn. De tastbaarheid en ‘verstaanbaarheid’ daarvan vertelt iets over de resolutie van de weergave. Na iets meer dan twee minuten valt het trage ritme in, met een ongelooflijk mooie en diepe bas die soepel en kleurrijk moet klinken. De tweede track is - als tegenhanger - geheel akoestisch in een kerk opgenomen. Het is een wonderschone opname op het Noorse label Kirkelig Kulturverkstet, van gitarist Knut Reiersrud en organist Iver Kleive. Het album heet Nåde Over Nåde en de gekozen track Da Høsten Kom. De track begint met een paar seconden stilte, waarin je alleen de ruimte hoort. Dan begint de akoestische gitaar, aarzelend, bijna plechtig, met een eenvoudig thema waar na een paar tellen heel zachtjes het orgel bij inzet. Als organist Kleive kort daarop de lage registers van het orgel aanspreekt staat het kippenvel ons als orgelliefhebbers al snel op de armen, en als hij na anderhalve minuut een houten altfluit-register gebruikt om een solo-melodie te spelen komt bij goede weergave de doos Kleenex op tafel…

Standaard netsnoer (OEM)

Veel (eigenlijk de meeste) audio-apparatuur wordt geleverd met een standaard ‘made in China’ OEM netsnoer. We weten dat sommige hifi-fabrikanten daar nog enige klankmatige selectie op hebben toegepast, maar als het een reservewiel in je auto zou zijn moet je deze netsnoeren toch echt als een ‘thuiskomertje’ beschouwen.

Zen Baboon, Suber

De weergave van Zen Baboon was eigenlijk nog verrassend goed, maar dat had meer met de kwaliteit van de opname en de rest van de set te maken dan met de weergave zelf. We hoorden een aangenaam warm, redelijk ruimtelijk en relaxed beeld, maar omdat we de set én de track in kwestie goed kennen hoorden we ook het missende potentieel. De kinderstemmen waren bijvoorbeeld helemaal versluierd en zaten zo diep in de mix dat we ze amper hoorden. De opname van Reiersrud en Kleive klonk ruimtelijk, maar kon beslist grootser en weelderiger. We hoorden het orgel redelijk diep in de opname, maar het ontbrak aan klankkleur en textuur.

AudioQuest NRG-Y3

AudioQuest NRG-Y3

De zwart/grijze AudioQuest NRG-Y3 is de opvolger van de NRG-X3 uit de vorige serie. Hij is opgebouwd uit semi-massieve geleiders van Long Grain Copper (LGC) en heeft een verzilverde, richtingsgevoelige afscherming met een ‘drain wire’ die de Ground Noise via de randaarde afvoert. Hij is redelijk soepel en heeft een compacte IEC connector waardoor deze kabel ook geschikt is voor de zeer platte apparaten, zoals bijvoorbeeld de hier gebruikte Linn Klimax serie en de Devialet Expert modellen.

Knut Reiersrud, Iver Kleive, Nåde over Nåde

De sprong voorwaarts in kwaliteit was verbluffend. De track van Reiersrud en Kleive klonk veel ruimtelijker en liet meer detail horen. Wie na het beluisteren van dit verschil nog twijfelt aan het nut van betere powercords kan beter een andere liefhebberij kiezen. Kantklossen bijvoorbeeld. Het orgel kreeg een bepaalde zachtheid in de klank, het ‘pufje’ van de openende klep aan het begin van het aanblazen van de orgelpijpen was beter hoorbaar. De gitaar kreeg meer klankkleur en detail, waarbij vooral de interactie met de ruimte toenam. Ook de track van Zen Baboon werd ruimtelijker en gedetailleerder, echter zonder scherp te worden. De weergave werd vloeiender, meer gelaagd, en kleine details zoals de kinderstemmen waren beter te identificeren en te volgen binnen de mix. Het beeld kwam wat verder naar voren en won aan druk, maar tegelijkertijd ook aan rust. Voor de vraagprijs vonden we de AudioQuest NRG-Y3 een absolute no-brainer.

AudioQuest NRG-Z3

AudioQuest NRG-Z3

De zwart/rode AudioQuest NRG-Z3 is de opvolger van de NRG-2 van de vorige serie. Hij is - in tegenstelling tot zijn voorganger - opgebouwd uit semi-massieve geleiders van Perfect Surface Copper (PSC) en is voorzien van een verzilverde, richtingsgevoelige afscherming met een ‘drain wire’ die de Ground Noise via de randaarde afvoert. Hij is een klein beetje stugger dan de NRG-Y3, maar eveneens voorzien van de compacte IEC connector die overal past.

Reiersrud en Kleive kwamen met de AudioQuest NRG-Z3 nog meer tot leven, met meer ruimtelijkheid. De galm van de gitaar was nu hoorbaar verbonden met het instrument, en het orgel stond er echt, met meer druk, klankkleur en textuur.

AudioQuest NRG-Z3

Opnieuw een opmerkelijke verbetering die we op basis van eerdere ervaringen met netsnoeren niet hadden verwacht. Maar waar we uiteraard wel blij verrast door waren. Zen Baboon liet, naast meer warmte en klankkleur, ook meer detail in de achtergrond horen. Klein geluidjes, zoals de kinderstemmen, waren scherper afgetekend en kwamen meer naar voren. Nu hoorden we dat het kinderspel zich waarschijnlijk in een zwembad afspeelt, waarbij we een paar meter dichterbij het tafereel waren komen te zitten. De bas rolde prachtig soepel en zeer diep en gecontroleerd door de kamer.

AudioQuest Wind Series Monsoon

AudioQuest Monsoon

De zwart/blauwe AudioQuest Monsoon is de instapkabel van de Wind Series en vervangt de NRG-4 van de vorige serie. Hij is opgebouwd uit dikkere, massieve geleiders van Long Grain Copper (LGC) en Perfect Surface Copper+ (PSC+) en is voorzien van het bekende Ground Noise Dissipation System. Dat is een speciale meerlagige afscherming die hoogfrequente stoorsignalen absorbeert vóór ze in de geleiders en dus in je geluidsapparatuur terechtkomen. De luxere IEC connector heeft opnieuw een zeer compact profiel zodat hij ook past in de platte apparatuur van Linn of Devialet. De kabel heeft een grotere diameter en is daarom wat minder soepel dan de kabels in de NRG serie, maar toen we luisterden naar het klankmatige effect waren we de dat kleine verschil in hanteerbaarheid snel vergeten.

AudioQuest Monsoon

De stap van de AudioQuest NRG-Z3 naar de AudioQuest Monsoon was misschien nog wel groter dan van de NRG-Y3 naar de NRG-Z3. De gitaar in de opname van Reiersrud en Kleive kreeg meer attack en klankkleur en er kwam lucht in de opname. Voor het eerst was duidelijk waarneembaar dat het orgel houten pijpen heeft, dus de textuur had een forste stap voorwaarts genomen. We hoorden de lucht als het ware door de pijpen stromen. In de opname van Zen Baboon was het één en al rust. Dit was echt het ‘next level’ van detaillering en ruimtelijkheid. De spelende kinderen waren nu bijna te verstaan, zo dichtbij waren ze, en we bevonden ons in een enorme ruimtelijke en warme bubbel van geluid, waarbij het klankbeeld zich tot naast en zelfs achter ons uitstrekte.

AudioQuest Wind Series Blizzard

AudioQuest Blizzard

De zwart/lichtgrijze AudioQuest Blizzard is nog iets dikker dan de AudioQuest Monsoon en dus ook wat stugger, maar hij is wél voorzien van de luxere IEC connector met een zeer compact profiel, zodat hij ook past in de platte apparatuur van Linn of Devialet. De AudioQuest Blizzard is min of meer de vervanger van de NRG-10 uit de vorige serie, maar hij is iets gunstiger geprijsd. Net als de NRG-10 is de AudioQuest Blizzard opgebouwd uit geleiders van 100% Perfect Surface Copper+ (PSC+) en hij is als eerste in de serie uitgerust met een DBS module met RF onderdrukking op ‘Black’ niveau. Daarnaast heeft hij het bekende meerlagige Ground Noise Dissipation System, dat hoogfrequente stoorsignalen absorbeert vóór ze in de geleiders terechtkomen. Het is momenteel het topmodel in de Wind serie, maar er is nog een top-topmodel, namelijk de AudioQuest Silver Cloud, onderweg waar behalve koper ook geleiders van Perfect Surface Silver in zitten. Op het moment dat deze review werd geschreven was dat powercord echter nog niet leverbaar, en bovendien viel het door het gebruik van het veel kostbaardere zilver sowieso niet echt meer binnen de scope van deze review over betaalbare powercables.

AudioQuest Blizzard

Met de AudioQuest Blizzard achter de streamer viel vooral op dat de gitaar in de opname van Reiersrud en Kleive veel meer energie afstraalde in de ruimte, die daardoor beter hoorbaar was. Ook het laag van het orgel klonk krachtiger en voller, en het gevoel van ‘erbij zijn’ was zo sterk dat we de typische kerkgeur van kaarsen en wierook bijna konden ruiken. De beleving was intiemer en directer. Bij de opname van Zen Baboon beleefden we opnieuw veel rust, maar de muziek werd tevens vloeiender, elastischer. De detaillering won nog een streepje en daardoor ook de ruimtelijkheid. De tonale verschillen waren minder spectaculair, maar daar viel eigenlijk al weinig meer te verbeteren. Wat wél beter werd waren zaken als plaatsing, timing en coherentie. Dat zijn moeilijkere eigenschappen om echt goed te krijgen in de weergave. Daarom maken ze meestal pas bij duurdere apparatuur en kabels duidelijk het onderscheid.

Samenvattend

Het valt soms niet mee om nog tot een verrassende conclusie te komen wanneer er kabels van AudioQuest worden gerecenseerd. Onze Amerikaanse vrienden weten verdraaid goed waar ze mee bezig zijn, en daarom slagen ze er voortdurend in om een goed hoorbare differentiatie aan te brengen tussen de modellen in hun kabelseries. Bij de nieuwe NRG en Wind powercables geldt dat ook gewoon weer. De opbouw in kwaliteit is logisch en consistent, en dat geeft een comfortabel gevoel van zekerheid. Je weet wat je kunt verwachten als je een duurdere kabel beoordeelt: meer van hetzelfde. Met de nadruk op méér. Van de positieve eigenschappen, uiteraard. Maar ook van de minder positieve, zo gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen. Bijvoorbeeld als je van dunne en soepele kabels houdt. Want hoewel wij er goed mee kunnen leven moet je er wél rekening mee houden dat het niet eenvoudig is om de dikkere en stuggere AudioQuest Monsoon en AudioQuest Blizzard achter apparatuur te gebruiken die strak staat ingebouwd in een dichte kast. Een andere punt van aandacht is dat je deze kabels, voor het beste resultaat, eigenlijk moet gebruiken aan een geaarde wandcontactdoos. In dat geval leveren ze verbluffende verbeteringen die wij normaalgesproken eerder in verband brengen met analoge interconnects en luidsprekerkabels dan met powercords. Objectivisten zullen er wel het hunne van denken (“stroom is stroom en een goede voeding houdt alle troep uit het lichtnet sowieso tegen”) en hen adviseren we dan ook om gewoon fijn met hun Chinese OEM netsnoeren naar muziek te blijven luisteren. Wij vinden de verschillen die deze nieuwe powercords van AudioQuest bieden echter dusdanig ‘obvious’ dat we denken dat een ‘open mind’ belangrijker is dan een getraind gehoor…

AudioQuest NRG, Wind

De uiterst betaalbare AudioQuest NRG-Y3 brengt al een spectaculaire verbetering ten opzichte van een standaard netsnoer, en de iets duurdere AudioQuest NRG-Z3 doet daar nog een forse schep bovenop. Als het iets dikker en stugger mag zijn kun je met de AudioQuest Monsoon en de AudioQuest Blizzard een niveau bereiken dat eng dicht in de buurt komt van de nog betere maar ook complexere en kostbaardere powercords in de AudioQuest Storm serie. Met als bijkomend voordeel dat de Monsoon en Blizzard voor bepaalde ‘superslank’ vormgegeven high end audio-apparatuur gewoon de perfecte connector hebben. Wij zien eigenlijk alléén maar voordelen, wie volgt?

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven AudioQuest NRG en Wind powercords, vind je in onze webwinkel:

Spotify