CrystalConnect Diamond + Monet Network

CrystalConnect Diamond en Monet Network

Ethernet volgens de Audiofiele Zilversmid uit Elst

auteur: Max Delissen

download the PDF of this review in English of in het Nederlands - © 2021

In september 2020 introduceerde CrystalConnect - voorheen Crystal Cable - de CrystalNetwork Diamond en de CrystalNetwork Absolute Dream, hun eerste netwerkkabels. Een paar maanden later was daar opeens de Art Series, de eerste kabelserie die onder de nieuwe naam CrystalConnect werd gemaakt. Deze nieuwe serie heeft drie prijsniveaus, oplopend van Monet, via Van Gogh naar DaVinci. De Monet Network, die qua prijs ongeveer gelijk is aan de Absolute Dream, is de enige netwerkkabel in die serie, zoals de Network Diamond dat binnen de Diamond Series is. Het heeft even geduurd, maar we hebben een CrystalNetwork Diamond én een Monet Network in huis gekregen om ze uitgebreid de vergelijken.

Diamond, Monet, Network

CrystalConnect CrystalNetwork Diamond

De CrystalNetwork Diamond heeft, zoals alle kabels in de Diamond Series, geleiders die bestaan uit CrystalConnect’s unieke en gepatenteerde zilver/goud metallurgie (meer informatie daarover - in het Engels - is hier te vinden). Bijzonder is - en dat geldt ook voor de Monet Network - dat de CrystalNetwork Diamond door zijn geometrie met vier geleiders geen hogere datasnelheden doorgeeft dan 100Mbit/s. Wees echter niet bevreesd, dat is zelfs voor het streamen van extreme resoluties als achtvoudige DSD of 32bit/768kHz PCM nog steeds méér dan genoeg. Het belangrijkste voordeel van deze configuratie is - in een notendop - dat er op clockniveau minder noise optreedt dan bij Gigabit-snelheden. Bovendien zou bij 8 geleiders de prijs bijna verdubbelen, óók niet onbelangrijk. De CrystalNetwork Diamond is afgewerkt met afgeschermde Telegärtner CAT8 ethernetconnectoren, die als de allerbeste gelden.

CrystalConnect Monet Network

De CrystalConnect Monet Network maakt, zoals alle kabels in de Art Series, gebruik van de allernieuwste generatie ‘mono-crystal’ geleiders. CrystalConnect noemt dat zélf Infinite Crystal Silver (ICS). Hierbij bestaat iedere afzonderlijke geleider in de kabel uit één lang ‘kristal’ van het eigen zilver/goud metaal, waardoor de geleiding beter wordt en er minder versmering van het signaal optreedt. Net als bij de CrystalNetwork Diamond is de datasnelheid met de Monet Network beperkt tot 100Mbit/s, en de kabel is eveneens afgewerkt met de superieure Telegärtner CAT8 connectoren.

Diamond, Monet, Network, cables,

De Setup

Zoals gebruikelijk bouwden we deze vergelijkende test stapsgewijs op. Maar eerst wilden we de referentieset optimaliseren om niets aan het toeval over te laten. De bekende Linn Klimax set met Wilson Benesch Trinity luidsprekers en een Mac mini als Roonserver was sinds de vorige vergelijkende test namelijk op een aantal punten verbeterd. Zo werden alle powercords vervangen door AudioQuest Monsoon, werden de analoge kabels vervangen door CrystalConnect Diamond Ultra en Reference en werd de English Electric 8Switch aan het netwerk toegevoegd, voorzien van een tweede generatie iFi iPower voeding. Als uitgangspunt was het netwerk van NAS tot streamer volledig bekabeld met AudioQuest Carbon CAT700. Er waren twee ‘tussenstappen’ voorbereid: we wilden vóóraf bepalen of de krachtigere en nóg stillere iFi iPower X voeding aan de 8Switch verbetering zou brengen, en we wilden de AudioQuest Carbon netwerkkabel tussen switch en streamer eerst vervangen door een AudioQuest Vodka, om het prijsgat met de CrystalNetwork Diamond wat kleiner te maken, en de lezer wat meer houvast te geven ten aanzien van de stap die we met de CrystalConnect Network kabels hoopten te zetten.

De Muziek

Om de luistertest min of meer overzichtelijk te houden kozen we voor vier stukken muziek die we de laatste tijd intensief beluisterd hadden. Allereerst de prachtige neo-klassieke pianomuziek van het nummer ZIN van Martin Kohlstedt, op zijn album FLUR. Als tweede het spannende en sfeervolle Sunson van Nils Frahm, van zijn subliem geregistreerde live-album Tripping With Nils Frahm, dan de vette elektronische dubsounds in Olakite van Martin Nonstatic, op Treeline, en als laatste Can’t Touch This Or That On You Or My Face van de virtuoze gitariste Kaki King op haar album Modern Yesterdays.

albums

Luisteren 1 - het uitgangspunt

We hebben al vaker vastgesteld dat we met deze set lang en gelukkig zouden kunnen leven. De weergave was gedetailleerd en kleurrijk, dynamisch en ruimtelijk, en niets viel uit de toon. De piano van Martin Kohlstedt parelde prachtig en er waren veel bijgeluidjes te horen. Bij Nils Frahm waanden we ons lijfelijk aanwezig bij het concert. Zéér geschikt als uitgangspunt, maar tóch wisten we dat er nog verbetering mogelijk was.

Luisteren 2 - iFi iPower X (het uitgangspunt 2.0)

Het vervangen van de ‘2e-generatie’ iFi iPower aan de switch door de iFi iPower X gaf méér verschil dan we hadden verwacht. Nils Frahm klonk ruimtelijker en schoner, óók in het laag, dat iets neutraler werd zonder klankkleur te verliezen. De opname van Martin Kohlstedt klonk transparanter en neutraler, en daarom levensechter. Bij Martin Nonstatic vielen het strakkere laag, de grotere ruimtelijkheid en het iets meer naar voren reikende én diepere beeld op. De Brian Eno-sample die rond 1 minuut 10 begint was duidelijker te onderscheiden. We hadden ons definitieve uitgangspunt gevonden.

Luisteren 3 - AudioQuest Vodka

Ten opzichte van de custom-made AudioQuest Carbon liet de aanzienlijk duurdere AudioQuest Vodka bij Martin Nonstatic een lossere, meer vloeiende laagweergave horen, met een grotere ruimtelijkheid en meer textuur in de synthesizergeluiden, die daardoor minder ‘glad’ klonken. De piano van Martin Kohlstedt had meer druk en kleur, een eigenschap die we goed kennen van de Vodka. Ook was er meer ‘snaar’ te horen en waren kleine bijgeluidjes beter te onderscheiden, wat realistischer klonk. Bij Nils Frahm werd het middengebied prominenter, de piano kreeg meer detail en de sfeer had meer ruimtelijkheid en spanning. Het middengebied zou volgens neutraliteits-fetisjisten misschien net een tikje té kleurrijk kunnen zijn, maar dat versterkte wel het ‘live gevoel’.

CrystalConnect CrystalNetwork Diamond

Luisteren 4 - CrystalConnect CrystalNetwork Diamond

De CrystalConnect CrystalNetwork Diamond liet een behoorlijk ander geluid horen. We hebben geleerd dat ‘anders’ niet per se ‘beter’ is, maar hier maakten we toch echt een flinke sprong vooruit. De muziek van Nils Frahm klonk vloeiender en had op de juiste manier meer rust. De achtergrond leek stiller en de ruimtelijkheid was groter. Het laag, dat bij de zilveren kabels van andere merken vaak wat softer wordt, werd juist strakker én ging dieper. Dat hadden we op basis van eerdere ervaringen met CrystalConnect wel gehóópt, maar er voorzichtigheidshalve niet te veel op gerekend. De muziek werd concreter, tastbaarder en bevatte meer dynamiek. Bij Martin Nonstatic was er op subtiele wijze meer druk, dus zonder ‘in your face’ te worden. Het laag klonk soepeler en de geluiden in de achtergrond waren veel beter hoorbaar, we konden dieper in de mix kijken en de Eno-sample was veel scherper afgebakend. De verschillende laagjes waren beter van elkaar te onderscheiden. Martin Kohlstedt’s piano liet aanzienlijk meer harmonischen horen, waardoor een rijkere luisterervaring ontstond. Er was meer microdetail en de klanken werden tastbaarder en opener, ze stroomden vloeiender de ruimte in. Bij Kaki King viel op dat er meer ‘toon’ te horen was, met diep inzicht in de mix en een sterkere beleving.

CrystalConnect Monet Network

Luisteren 5 - CrystalConnect Monet Network

De CrystalConnect Monet Network, met zijn grotere aantal mooiere geleiders, bewees dat CrystalConnect, net als andere kabelmerken die we hoog waarderen, een geweldige consistentie tussen series onderling weet te bereiken. Het karakter van de Monet Network was hetzelfde als dat van de CrystalNetwork Diamond, maar leverde van al het positieve gewoon méér. Bij Kaki King werd het beeld nog dieper en tegelijkertijd werd de verre achtergrond breder en duidelijker afgebeeld. De percussieve elementen in haar gitaarspel lieten meer galm horen en de samenhang van de mix werd overtuigender. Bij Martin Kohlstedt nam de rust verder toe en we hoorden aanzienlijk meer textuur, maar er zat ook meer druk achter de pianoklanken. De ruimtelijkheid in de track van Martin Nonstatic begon holografische vormen aan te nemen en er was meer fijne dynamiek en detail te horen. Het beeld was dieper, het laag soepeler en transparanter met meer power, en de Eno-sample hing nu bijna aanraakbaar in het geluidsbeeld. De luidsprekers hadden inmiddels hun grote verdwijntruc weer gedaan, de muziek stond prachtig los in de ruimte.

Luisteren 6 - Diamond en Monet samen

Wij prediken op basis van uitgebreide luisterproeven al langer het evangelie dat de kabel tussen switch en streamer de belangrijkste in je netwerk is, en dat je daar dus je grootste investering moet doen. Maar dat betekent niet dat de kabel tussen je bronapparaat en de switch (in dit geval tussen de Mac mini en de English Electric 8Switch) van al te povere kwaliteit mag zijn. Nu is de AudioQuest Carbon CAT700 met Telegärtner CAT6 connectoren al geen kinderachtige kabel, maar wat zou er gebeuren als we die vervingen door de CrystalNetwork Diamond? Zo gevraagd zo gedaan dus, en we hebben er hard om moeten lachen. Tsjonge jonge zeg… De muziek van Martin Nonstatic hing nu echt volledig los in de ruimte, met meer dynamiek, inner detail en textuur dan we voor mogelijk hielden. Martin Kohlstedts vleugel klonk nóg rijker, de zachtste tonen lieten meer detail in de aanslag horen, en het mechaniek was veel duidelijker in samenhang met de gespeelde noten te horen en maakte nu aanwijsbaar deel uit van het instrument. De gitaar van Kaki King liet veel meer ‘snaar’ horen, de trillingen waren bijna zichtbaar, en bij Nils Frahm was de sustain op met name de lagere snaren een stuk langer te volgen. Als algehele indruk leek het alsof we met verwondering over zó veel natuurlijke kleuren en details naar een geliefd schilderij keken, dat net terug was van een professionele schoonmaakbeurt en een grondige restauratie.

Diamond en Monet netwerkkabels

Conclusie

CrystalConnect heeft met hun eerste netwerkkabels nadrukkelijk een plek in dit zwaarbevochten kabelsegment veroverd. De audiofiele zilversmeden uit Elst hebben een prachtig product neergezet. Verfijning, natuurlijkheid, vloeiendheid en transparantie zijn de sleutelwoorden, maar laten we kracht, klankkleur en druk vooral niet vergeten. Om er klankmatige duiding aan te geven: van alle merken netwerkkabels die we tot nu toe getest hebben vonden we deze CrystalConnect Network kabels het meest ‘audiofiel’, maar dan op een natuurlijke, kleurrijke en vooral niet te cerebrale wijze. Nergens te wit of te terughoudend (wat vaak ten onrechte als ‘rust’ wordt aangemerkt) maar juist heel erg betrokken en ‘fun’. De CrystalNetwork Diamond is in zijn prijssegment misschien wel de mooiste netwerkkabel die we kennen, maar de CrystalConnect Monet Network was overtuigend de ‘overall’ winnaar. Samen waren ze zelfs meer dan de som der delen, maar met ééntje beginnen zal je luisterplezier al flink vergroten.

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven CrystalConnect Diamond en Monet netwerkkabels, vind je in onze webwinkel:

Qobuz

Tidal

Spotify

Dit document is eigendom van art's excellence - © copyright 2021

CrystalConnect packaging