art’s excellence review playlist - aanvulling 2

Muziek die wij beluisterden tijdens hifi-reviews

Het is inmiddels 4 maanden geleden dat we de eerste aanvulling van de art’s excellence review playlist publiceerden. Hoog tijd dus voor de tweede aanvulling.

De aankondiging van deze tweede aanvulling biedt ook de gelegenheid om in te gaan op een paar vragen die we (online én via de mail) kregen van lezers en luisteraars. Die gingen eigenlijk allemaal over hetzelfde: hoe kiezen jullie de muziek voor reviews, en waarom zit er zoveel elektronische muziek bij?

Goede vragen die een goed antwoord verdienen. Het antwoord op de eerste vraag hangt eigenlijk samen met het antwoord op de tweede. De muziek die we bij onze reviews gebruiken is de muziek waar we zelf het liefste naar luisteren. Als je wat beter naar de lijst kijkt dan zie je trouwens dat het aandeel elektronische muziek eigenlijk wel meevalt. Er zit klassiek bij, jazz, singer-songwriter, pop, funk, avant-garde… onze smaak is zeer breed. Om het beluisteren van apparatuur, luidsprekers en kabels voor onszelf afwisselend en verrassend te houden beperken we ons niet tot een handjevol 'referentie' opnames. We vinden het risico dan namelijk te groot dat we onze focus op bepaalde details steeds verder versmallen en niet meer 'holistisch' naar de weergave luisteren. Net als de eindgebruiker willen wij dat álle muziek die we draaien zo goed mogelijk klinkt, dus is een ‘random’ keuze bij recensies wat ons betreft beter.

Niet random

Overigens zijn onze keuzes helemaal niet zo ‘random’, we selecteren onze review muziek wel degelijk op klankmatige eigenschappen. Een breed frequentiebereik, ruimtelijkheid (of die nu artificieel is of natuurlijk), voldoende dynamiek en een transparante maar niet opdringerige detaillering zijn allemaal criteria waar we op letten. Genre is een veel minder belangrijke factor. Wij geloven niet in het audiofiele adagium dat alleen klassieke (of in elk geval akoestisch opgenomen) muziek geschikt is om hifi mee te reviewen. Het laatste criterium bij de keuze van onze review-muziek is toegevoegd toen we luisterlinks bij onze reviews gingen plaatsen. We letten erop dat de geselecteerde tracks bij al onze favoriete streamingdiensten beschikbaar zijn.

Dat laatste is bij sommige historische reviews nog niet het geval. Ook bij deze tweede aanvulling zullen er bij de streamingdiensten onderling nog kleine verschillen zijn in beschikbare tracks. Zo ontbreekt bij Qobuz bijvoorbeeld het wonderschone album Ball & Biscuit van Caixa, dus in de Qobuz-variant van de playlist zul je de track After The First Udu helaas niet vinden.

Maar niet getreurd, er is verder genoeg fraais te beluisteren. Veel plezier ermee, en we horen graag wat jullie ervan vinden!

Je kunt de playlists beluisteren bij de vier streamingdiensten die we ook gebruiken voor onze muziekrecensies, de links vind je hieronder. Als je de art’s excellence review playlist in de browserversie van de streamingdienst of in je streamer - dus ook in Roon - als favoriet hebt opgeslagen zie je de nieuwe tracks meestal meteen, maar anders vrij snel, in de playlist staan.

art's excellence review playlists aanvulling 2

De toevoegingen beginnen bij de track Hallo Earth van Kate Bush, en verder hoor je muziek van onder meer Ahmad Jamal, Caravan, State Azure, José James, Steve Tibbetts en Röyksopp

Omdat de playlists zijn samengesteld via mijn persoonlijke streaming-accounts zie je er dus niet de naam art's excellence bij staan. We hebben namelijk niet óók nog vier zakelijke abonnementen afgesloten puur om een andere naam bij de playlists te laten verschijnen. Daarom zie je bij de verschillende streamingdiensten verschillende samenstellers staan boven de playlist. Bij Qobuz is de accountnaam obscurist, bij Tidal heet ik om onverklaarbare redenen me, bij Apple Music is dat Makz Delissen en in Spotify ben ik makzmedia. Als je dat verwarrend vindt kun je het beste onderstaande links gebruiken, dan kom je in elk geval altijd bij de officiële art's excellence review playlist uit.

Wanneer je dit artikel in een browser op je computer leest openen de links hieronder op een nieuw tabblad. Van daaruit kun je inloggen in je account, als dat niet al automatisch gebeurt. Wanneer je bent ingelogd kun je de playlist openen in de eigen app van de streamingdienst, waar je hem eenvoudig aan je lijst van Playlists kunt toevoegen. Het voordeel daarvan is dat je hem altijd snel bij de hand hebt, óók in je mobiele apps die aan hetzelfde account gekoppeld zijn.

Veel luisterplezier toegewenst met de eerste aanvulling op de art’s excellence review playlists:

Luister in lossless geluidskwaliteit naar de art's excellence review playlist bij Qobuz. (abonnement vereist)
Luister in lossless geluidskwaliteit naar de art's excellence review playlist bij Tidal (abonnement vereist)