art’s excellence review playlists

Waar luisterden we naar bij reviews?

Het idee voor de art’s excellence review playlists ontstond min of meer in de auto, toen we onderweg waren naar het Europese hoofdkwartier van AudioQuest voor de kijk- en luister review van de nieuwe HDMI 2.1 kabels. We hadden het over het opschonen van oude content, een noodzakelijk proces dat zich aandiende bij de overgang naar de gloednieuwe database voor de geïntegreerde shop/blog website die inmiddels alweer een tijdje online staat. Het idee was om reviews over apparatuur die al lang niet meer in de shop verkrijgbaar was - en die dus hun relevantie grotendeels hadden verloren - offline te halen.

Het was als schrijver daarvan prettig om bij die besluitvorming betrokken te worden, en ik stemde vrijwel meteen toe, mits we iets zouden kunnen verzinnen voor de vele muzikale beschrijvingen die in al die oude reviews stonden. Muziek is een zeer belangrijk onderdeel van de reviews bij art’s excellence. We weten dat veel lezers daar minstens zoveel plezier aan beleven als aan de beschrijvingen van de apparatuur. We waren niet voor niets één van de eerste (misschien wel de allereerste) die luisterlinks toevoegden aan alle reviews, zodat de lezer ook zélf de muziek zou kunnen horen die wij bij het testen hadden gebruikt. Er was dus echter nog een aanzienlijke generatie artikelen waaraan die links nog niet werden toegevoegd, en dat waren, je raadt het al, vooral die oudere en in onbruik geraakte reviews die nu op de nominatie stonden om offline te worden gehaald. Daar moesten we dus nog even goed over nadenken.

Playlists!

De oplossing openbaarde zich in de vorm van Playlists. Iets waar ik als oudere jongere zelf eerlijk gezegd niet zoveel gebruik van maak, maar vooral de generatie ná mij schijnt niet meer zonder te kunnen. Veel gebruikers van de online streamingdiensten luisteren niet meer naar albums maar naar playlists, iets wat ik langere tijd niet begreep tot ik me relateerde dat het eigenlijk een soort vervanging is voor de lineaire radio-uitzendingen waar ik in mijn jeugd aan verknocht was. En wat een gemakkelijke en elegante oplossing bleek dat te zijn: giet alle tracks (dus niet de albums) die we in de loop der jaren in onze reviews gebruikten in een playlist bij de vier belangrijkste streamingdiensten, en deel die met de lezer.

art's excellence review playlists

Nog niet zo eenvoudig

Dat bleek uiteindelijk nog niet zo eenvoudig te zijn. Het zoekwerk naar alle gebruikte tracks kostte al aardig wat tijd, want in sommige reviews beperkte de omschrijving zich tot de artiest en de albumtitel, dus dat werd graven in ons geheugen. En daarna volgde nog het zoekwerk bij de streamingdiensten, want niet iedere track bleek bij elke dienst beschikbaar te zijn. Omdat we het alsnog zonde vonden om die tracks dan in geen enkele playlist te zetten betekent dat dus dat er kleine verschillen in volledigheid zijn. En soms hebben we een alternatieve uitvoering van de track in de playlist gezet, mits die voldoende overeenkwam met de ‘originele’. Die afwijkende tracks gaan we niet benoemen, het is wat het is en daar hebben we zelf vrede mee. Dit is de eerste worp, ongeveer in chronologische volgorde, en er zullen er dus meer volgen. Het is namelijk de bedoeling om de playlists regelmatig aan te vullen, en wanneer dat gebeurt zullen we daar uiteraard wat herrie over maken.

Omdat de playlists zijn samengesteld via mijn persoonlijke streaming-accounts
zie je er dus niet de naam art's excellence bij staan. We hebben namelijk niet óók nog vier zakelijke abonnementen afgesloten om alléén maar een andere naam bij de playlists te laten verschijnen. Daarom zie je bij de verschillende streamingdiensten verschillende samenstellers staan boven de playlist. Bij Qobuz is de accountnaam obscurist, bij Tidal heet ik om onverklaarbare redenen me, bij Apple Music is dat Makz Delissen en in Spotify ben ik makzmedia. Als je dat verwarrend vindt kun je het beste onderstaande links gebruiken, dan kom je in elk geval altijd bij de officiële art's excellence review playlist uit.

Wanneer je dit artikel in een browser op je computer leest openen de links hieronder op een nieuw tabblad. Van daaruit kun je inloggen in je account, als dat niet al automatisch gebeurt. Wanneer je bent ingelogd kun je de playlist openen in de eigen app van de streamingdienst, waar je hem eenvoudig aan je lijst van Playlists kunt toevoegen. Het voordeel daarvan is dat je hem altijd snel bij de hand hebt, óók in je mobiele apps die aan hetzelfde account gekoppeld zijn.

Veel luisterplezier toegewenst met de art’s excellence review playlists:

Luister in lossless geluidskwaliteit naar de art's excellence review playlist bij Qobuz. (abonnement vereist)
Luister in lossless geluidskwaliteit naar de art's excellence review playlist bij Tidal (abonnement vereist)