AURALiC ALTAIR G2.1 - review

AURALiC ALTAIR G2.1

Het Zwitsers zakmes van geïntegreerd streamen

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review - © 2022
 

Het is inmiddels ruim een jaar geleden dat de AURALiC ALTAIR G2.1 werd aangekondigd. Dit topmodel geïntegreerde streamer van de Chinese fabrikant werd, net als eigenlijk álle andere apparaten die de afgelopen twee jaar op de markt verschenen, geplaagd door leveringsproblemen. Een chiptekort, schaarse en voortdurend in prijs stijgende materialen en transport… de verkrijgbaarheid was op sommige momenten best een uitdaging. Toch luisterde ik vorig jaar al in twee verschillende sessies (tijdens de review van de Siltech Classic Legend serie en in mijn eigen set) naar de ALTAIR G2.1, omdat ik heel graag wilde weten hoe hij zich verhield tot mijn ALTAIR G1. Nu de G2.1 weer uit voorraad leverbaar is kan die uitgestelde review eindelijk online. Eens kijken - en vooral luisteren - of hij zijn hogere prijs waard is.

AURALiC ALTAIR G1 versus G2.1 - de verschillen

Het meest zichtbare verschil van de G2.1 ten opzichte van de G1 is de behuizing. Die is bij de G2.1 een stuk zwaarder en complexer uitgevoerd. Met een verkoperde ‘doos in doos’ wordt bij het ontwerp van het ‘Unity Chassis’ nog méér dan bij de voorganger G2 (en uiteraard de G1) ingezet op het buitensluiten van storende invloeden, zowel mechanisch als elektrisch. Wie daar het fijne van wil weten kan daar op de uitstekend gedocumenteerde website van AURALiC meer over lezen. Maar uiteraard is niet alleen de behuizing aangepakt, de echte magie zit van binnen. De lijst van features is lang en indrukwekkend. Ook daarover is alles te lezen op de website, maar ik noem hier toch graag de volledig analoge volumeregeling met een relais-gestuurd netwerk van precisieweerstanden. In combinatie met de analoge ingang én de ingebouwde MM-phonotrap is de ALTAIR G2.1 dus niet alleen een streamer en een zeer goede da-converter, maar ook een volwaardige voorversterker. Ook noemenswaardig zijn de Orfeo versterkermodules, die gebaseerd zijn op een design van de legendarische Rupert Neve. De ALTAIR G2.1 wordt daardoor weliswaar aanzienlijk warmer dan de G1, maar dat verwacht je natuurlijk ook wel met vier discreet opgebouwde Klasse-A modules. Op papier is de ALTAIR G2.1 veruit superieur aan de G1, maar papier is geduldig. Er moest natuurlijk ook nog flink geluisterd worden…


ALTAIR G2.1 - binnenwerk

AURALiC ALTAIR G2.1 als streamer

Om het klankmatige verschil met mijn eigen ALTAIR G1 te bepalen luisterde ik uiteraard eerst naar de G2.1 als streamer. In mijn set - bestaande uit een PrimaLuna EVO400i versterker, Kharma Ceramique prototype luidsprekers en AudioQuest bekabeling - heeft de ALTAIR G1 (met het ‘Smooth filter) een gedetailleerde en open klank met een warme ondertoon. Er is veel dynamiek en ruimtelijkheid, maar er is geen enkele sprake van de ‘witheid’ van een doorgeschoten zoektocht naar resolutie, die ik helaas nog steeds te vaak tegenkom bij high-end apparatuur. Ik was (en ben) er meer dan tevreden mee, maar toen ik de goed opgewarmde ALTAiR G2.1 aanzwengelde via de uitstekende Lightning DS app hoorde ik meteen dat er geen weg terug meer zou zijn. Het wonderschone album Music For Parents van Florian T M Zeisig begint met het geluid van kabbelend water, dat door de G2.1 een aardig stukje groter in de luisterruimte werd neergezet, waarbij de klank van het water natuurlijker en tastbaarder was. Een ander groot verschil hoorde ik in de zeer diepe bastoon die na iets meer dan een minuut langzaam aanzwelt. Bij de G1 gaat die al zeer diep, maar met de G2.1 begonnen er opeens allerlei dingen te rammelen in de vitrinekast achter mij. Het laag was niet alleen dieper en krachtiger maar ook schoner waardoor een lichte ‘zwelling’ van het geluid ontbrak. Die was me niet eerder opgevallen, maar het verschil liet niets te raden over. De Orfeo modules in de ALTAIR G2.1 zijn geweldig.



De complexe mix van het album Vertigo Days van The Notwist (besproken in mijn muzikale jaarlijst van 2021) werd door de ALTAIR G2,1 met meer autoriteit weergegeven en beter in al zijn gelaagdheid ontrafeld. Niet dat het bij de G1 dichtliep, verre van, maar de G2.1 maakte de luister-ervaring soepeler en intenser. Dat is denk ik wel de grootste gemene deler van mijn ervaringen met de ALTAIR G2.1 als streamer. Hij doet alles wat mij aan de G1 ook al zo goed beviel toen ik hem tot de mijne koos, maar dan een flinke factor groter, beter en vanzelfsprekender.


Lightning DS

De AURALiC ALTAIR G2.1 als voorversterker


Omdat de ALTAIR G2.1 over een volledig analoge volumeregeling beschikt (die in principe verliesvrij is, in tegenstelling tot de - overigens uitstekende - DSP volumeregeling in de ALTAIR G1) was ik benieuwd hoe ‘transparant’ hij als voorversterker is. De procedure om dat vast te stellen is simpel: Eerst luisterde ik via mijn gerestaureerde Thorens TD125 met Holistic Audio HA103C element en mijn Audio Creative buizen phonotrap direct via de PrimaLuna versterker naar een LP, daarna werd de uitgang van de phonotrap op de analoge ingang van de G2.1 aangesloten. Toen ik het volume binnen 0,1 dB gelijk had ingesteld was er in principe geen verschil te horen. De ALTAIR G2.1 voert het geluid op gehoor dus onaangetast door. Al had ik het idee dat de Orfeo modules nog een kleine maar positieve invloed lieten horen qua tonale rijkdom. Ook toen ik de uitgang van de ALTAIR G2.1 op variabel zette en de kabels aansloot op de HT (Home Theater) ingang van de PrimaLuna, waarbij de volumeregeling wordt gebypassed, hoorde ik op lagere volumes geen enkele ‘slijtage’ aan de resolutie van het geluid. De volumeregeling is dus inderdaad volledig transparant.

De AURALiC ALTAIR G2.1 als phonotrap


Om de ingebouwde MM phonotrap te beoordelen zette ik het eenvoudige maar boven zijn prijsklasse presterende Audio Technica AT95 element (voorzien van de iets betere ATN95EX naald) in de Jelco SA750E arm van de Thorens. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de phonotrap in de ALTAIR G2.1 aanvankelijk een beetje als bijzaak beschouwde. Een bedrijf dat zich zo overduidelijk specialiseert in digitale audio zou deze phonotrap vanwege de voorversterker-functie hooguit als ‘service’ aan de G2.1 streamer hebben toegevoegd. Dacht ik. FOUT! Na een uurtje of 20 inspelen was ik méér dan blij verrast over de kwaliteit van deze phonotrap. Het geluid was dynamisch en kleurrijk, en het geluidsbeeld werd een stuk groter de ruimte in geprojecteerd dan ik voor mogelijk had gehouden. Uiteraard zullen met een externe phonotrap nog betere resultaten te behalen zijn, maar ik zou zonder voorbehoud MM elementen tot pakweg 400 euro (zoals een Ortofon 2M Bronze, een Nagaoka MP150 of een Audio Technica VM740ML) op deze phonotrap aan durven te sluiten.

ALTAIR G2.1 in- en uitgangen

Conclusie


De AURALiC ALTAIR G2.1 kost ruim ééns zoveel als de ALTAIR G1, maar hij laat zijn kleine broer op alle fronten achter zich. Puur als streamer biedt de G2.1 een aanzienlijk rijkere geluidservaring, waarbij transparantie, dynamiek en klankkleur hand in hand gaan. Als ik daar de betere behuizing, de analoge volumeregeling, de Orfeo versterkermodules, de voortreffelijke analoge ingang én de verrassend goede phonotrap bij optel kan ik alleen maar concluderen dat de AURALiC ALTAIR G2.1 zijn geld dubbel en dwars waard is.

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven AURALiC ALTAIR G2.1 vind je in onze webwinkel:

Florian T M Zeisig - Music For Parents

The Notwist - Vertigo Days

Dit document is eigendom van art's excellence - © copyright 2022

The Notwist