AudioQuest Rocket luidsprekerkabels - review

download de PDF van deze review - © copyright 2016

AudioQuest Rocket Series luidsprekerkabels

van Rocket tot Castle Rock

Het is niet de eerste keer dat ik een review schrijf over een product van AudioQuest, en het format van een multitest is óók niet nieuw voor me, maar toen ik de vraag kreeg of ik een serie luidsprekerkabels van AudioQuest aan een vergelijkende luisterreview wilde onderwerpen dacht ik: “Maar dat is toch zeker al lang door iemand anders gedaan?” Mispoes dus. Genoeg tests waarin één of hooguit twee modellen van allerlei verschillende merken aan bod komen, maar vrijwel niets over een complete serie van één merk.

De opzet

B&W CM-10 B&W CM-10

Het opzetten van een review als deze is eigenlijk helemaal niet zo lastig. Je vraagt een aantal modellen aan bij de importeur, allemaal netjes van dezelfde lengte en met dezelfde pluggen, en je gaat luisteren. Wat het een beetje ingewikkelder maakt is de keuze die je vooraf moet maken. AudioQuest heeft meerdere series luidsprekerkabels die ieder voor zich een duidelijke hiërarchie hebben, maar die onderling toch wel wat van elkaar verschillen. En dan heb ik het niet alleen over de prijs, maar ook over de kabelgeometrie (de inwendige opbouw) en de hoeveelheid geleidend materiaal die wordt gebruikt. Bovendien is er nogal wat overlap qua prijzen. Zo is de AudioQuest Go-4 uit de Star Quad serie (het derde van de vier beschikbare types in die serie), al bijna twee keer zo duur als de instapper van de Rocket serie, die dan in zijn geheel toch weer boven de Star Quad serie ligt vanwege de interne opbouw en de prijs van het duurste type.

Dat maakt het er voor de consument soms niet eenvoudiger op om een keuze te maken. Je moet bij zo’n review dus bepalen of je voor een prijssegment kiest of voor een serie. We besloten het laatste, en wel met de Rocket serie, maar om de de mogelijkheid open te houden om later nog eens een duurdere serie aan de tand te voelen besloten we om ook het instapmodel van de bovenliggende Flat Rock serie (de  AudioQuest Castle Rock) in de review mee te nemen. Enerzijds om onze lezers een blik te gunnen op de klankmatige verbetering die een hogere serie biedt, maar anderzijds omdat we er zelf eigenlijk óók wel heel nieuwsgierig naar waren.

classé sigma ssp

Voor de vergelijkende luistertest was ik met Kees Jan van art`s excellence te gast in de ID Lounge van Bowers & Wilkins in Antwerpen. Daar is een duidelijke keuze gemaakt voor de kabels van AudioQuest. Uiteraard vanwege de geluidskwaliteit, maar ook omdat AudioQuest, net als Bowers & Wilkins, in elke prijsklasse een aantal passende producten aanbiedt. Van een keurig afgewerkt en verrassend muzikaal startersniveau tot absolute high-end. Er stond een fraaie set klaar, bestaande uit een paartje Bowers & Wilkins CM10, een slanke drieweg vloerstaander, de Classé Sigma SSP voorversterker met de bijpassende Sigma Amp2 eindversterker, de Rotel RCD1570 cd-speler met AudioQuest Yukon interlinks en een Mac mini die via een AudioQuest Diamond USB aan de DAC in de Classé voorversterker was gekoppeld.

De Rocket serie is vernieuwd

rocket Eerst even een stukje techniek. De Rocket serie van AudioQuest bestaat al langer, maar heeft een tijdje geleden een technische én cosmetische make-over gekregen. Om te beginnen hebben alle modellen nu een mooiere en luxer uitziende gevlochten 'braid', terwijl de Rocket 33 en 44 eerst een gladde PVC afwerking hadden, maar die verbetering is slechts uiterlijk. De eerste écht belangrijke (want in geluidskwaliteit merkbare) upgrade zit hem in de de opbouw van de Rocket 33. Alle modellen nu gemaakt volgens een dubbele Star Quad geometrie met 8 geleiders (de Rocket 33 had voorheen maar 6 geleiders), waarbij de + en de - van het signaal elk vier geleiders ter beschikking hebben die niet naast elkaar liggen maar gemengd en in een helixvorm om elkaar heen gedraaid zijn. Dat maakt de elektrische eigenschappen op het gebied van inductie en capaciteit controleerbaar, die daardoor dus ook sterk verbeterd zijn. De volgende verbetering zit hem in de kwaliteit van het gebruikte metaal. De Rocket 33 bestaat weliswaar nog steeds uit een mix van Long Grain Copper (LGC) en Perfect Surface Copper (PSC) maar het aandeel van het betere PSC is met de twee extra geleiders toegenomen. De geleiders van de Rocket 44 bestonden eerst volledig uit PSC maar zijn opgewaardeerd naar een mix van PSC en het nog betere PSC+ en de Rocket 88 is van PSC en PSC+ naar uitsluitend PSC+ gegaan. Een verdere verbetering is dat de kabels in de nieuwe versie nu zijn afgeschermd met AudioQuest’s eigen Carbon Based Noise Dissipation System en het Cross Talk Dissipation System. Dat betekent géén last van instraling (of uitstraling!) en geen onderlinge beïnvloeding van de kanalen. Het resultaat zou een zeer schone en neutrale weergave moeten zijn. De laatste verbetering is dat de Rocket 44 en de Rocket 88 tegenwoordig worden afgewerkt met de van veel beter koper gemaakte en zwaar verzilverde AudioQuest Series 500 banaanpluggen of spades.

Rocket33-square-cutDe geleiders zijn nog steeds samengesteld volgens de Spread Spectrum Technology (SST) waarbij massieve geleiders van verschillende diameters worden gebruikt die elk hun eigen klankmatige signatuur met een hoorbare voorkeur voor bepaalde frequenties hebben. Door een zorgvuldige combinatie van diameters te maken kan de klankmatige balans van de kabel worden bepaald. En het biedt ook nog een ander voordeel. Door de dikkere en dunnere geleiders op en bepaalde manier te bundelen, en al dan niet van een eigen banaanstekker of spade te voorzien, kun je per kabel drie verschillende configuraties maken: Full Range (aan beide kanten één stekker voor + en -), Single Bi-Wire (aan de versterkerkant één stekker voor + en -, aan de luidsprekerkant twee voor laag + en - en twee voor hoog + en -) en Bi-Amping (aan beide kanten aparte stekkers voor laag en hoog + en -). Voor luidsprekers die geen bi-wiring mogelijkheid bieden kies je uiteraard de Full Range configuratie. Maar als je, net als bij de Bowers & Wilkins CM10, wél over ingangen beschikt die na het loskoppelen van een metalen bruggetje een aparte ingang voor laag en mid/hoog bieden kun je bij gebruik van een enkele versterker voor Single Bi-Wire kiezen, en bij gebruik van een extra eindversterker ook nog voor Bi-Amping. Bij deze test hebben we de Single Bi-Wire mogelijkheid alleen bij de Castle Rock uitgeprobeerd, en de rest in Full Range configuratie beluisterd.

AudioQuest Rocket 33 (Full Range)

AudioQuest Rocket 33 AudioQuest Rocket 33

Als eerste was de in een zwart-rode jas gestoken Rocket 33 aan de beurt. De Rocket 33 bevat geleiders die zijn gemaakt van AudioQuest’s standaard Long Grain Copper én van het nog betere PSC (Perfect Surface Copper). De kabels zijn richtingsgevoel en de juiste speelrichting staat op de manchetten bij de uiteinden aangegeven. Omdat beide Star Quad geleiders naast elkaar in één omhulling zijn ondergebracht (de twee toegepaste Noise Dissipation Systems voorkomen immers onderlinge beïnvloeding) is de kabel niet heel erg flexibel, maar nog steeds goed hanteerbaar. Hele scherpe hoeken kun je er niet mee maken, maar dat moet je sowieso niet doen. Bij Perfect Darkness, van het gelijknamige album van Fink, gaf de Rocket 33 een vrij compacte, intieme weergave met redelijk wat dynamiek. De aanslagen op de akoestische gitaar waren mooi fel en de percussie stond redelijk ver maar niet erg breed achter de zang, die een heel klein beetje gesloten was maar toch goed verstaanbaar. Het laag dat even verderop in de track binnenkomt was vrij diep maar we hebben wel eens meer contour gehoord. Al met al wél een plezierige weergave waarin geen opvallende fouten zitten. Bij Silentio D’Amuri van het album La Tarantella: Antidotum Tarentulae van Christina Pluhar en haar ensemble L’Arpeggiata was de weergave mooi ruimtelijk en waren de stemmen fraai van klank en goed verstaanbaar. De wat beperkte, subtiele dynamiek van de authentieke snaarinstrumenten was redelijk goed te onderscheiden. Al met al bood de Rocket 33 een prima uitgebalanceerde luisterervaring zonder opvallende kenmerken, wat natuurlijk een prima eigenschap is.

AudioQuest Rocket 44 (Full Range)

AudioQuest Rocket 44 AudioQuest Rocket 44

De met een zwart-witte ‘braid’ afgewerkte AudioQuest Rocket 44 is op dezelfde manier opgebouwd als de Rocket 33, met dezelfde uitstekende afscherming. De dubbele Star Quad bestaat bij deze kabel echter uit massieve geleiders van PSC en PSC+. En dat verschil was goed te horen. De track van Christina Pluhar klonk aanzienlijk transparanter en opener, er was meer ruimtelijkheid, vooral in de breedte, de dynamiek was toegenomen en de klankkleuren van de bijzondere instrumenten waren beter van elkaar te onderscheiden. Ook was de focus van het stereobeeld een stuk strakker, waardoor de verschillende elementen in de opname duidelijker los van elkaar de ‘zien’ waren. Bij de opname van Fink was het verschil misschien nog wel groter. De weergave was transparanter en neutraler, en het leek - sorry voor het cliché - inderdaad net of er een gordijn opzij geschoven was. Er zat veel meer articulatie in de stem van Finn Greenall en het laag was dieper en had meer klankkleur. Ook waren de vingers op de snaren, het schuiven over de hals en het pakken van andere akkoordgrepen is beter te volgen, wat de beleving een stuk realistischer en intenser maakte. Verder viel nu pas op dat dit stiekem een hele goede opname is.

AudioQuest Rocket 88 (Full Range)

AudioQuest Rocket 88 AudioQuest Rocket 88

De geometrische opbouw van de Rocket 88 is identiek aan die van zijn kleinere broertjes, maar de massieve geleiders zijn uitsluitend van PSC+ gemaakt, het beste en zuiverste kopermateriaal dat door AudioQuest wordt gebruikt. Bovendien is de Rocket 88 voorzien van AudioQuest’s gepatenteerde Dielectric-Bias System (DBS), waarbij een tweetal draden in de isolatie van de kabels zijn verwerkt waarop een spanning van + en - 72 Volt staat, die afkomstig is uit een met klittenband aan de kabel vastgemaakte ‘battery-pack’. het DBS systeem creëert een elektrostatisch veld dat de moleculen in de isolatie van de kabel op een bepaalde manier richt, waardoor tijdversmering (een gemeten fenomeen waarbij de isolatie van een kabel elektronen opneemt en met vertraging weer afgeeft aan de geleider) wordt geminimaliseerd. Omdat er geen stroom loopt en de batterijen een zeer lage zelfontlading hebben gaan ze jarenlang mee, maar je kunt de (goed verkrijgbare) 12 Volt batterijen als dat nodig is (er zit een testknopje met een LED op elke DBS module) eenvoudig zelf vervangen.

Christina-Pluhar-2 L'Arpeggiata - Christina Pluhar

Het verschil in geluidskwaliteit was fors, en uitte zich met name in een veel grotere rust in het geluid. Hierdoor was bij de opname van Christina Pluhar nog eens aanzienlijk meer ruimtelijkheid te horen, waren de klankkleuren helderder en feller, en omdat ook de kleine dynamiek was toegenomen leek het net of we dichter bij de muzikanten en de zangers zaten, waardoor de emotie in de weergave óók groter was geworden. Bij de track van Fink hoorden we veel meer adem en warmte in de stem, die een wat ‘geknepen’ karakter had afgeschud dat met de vorige kabels nog een beetje hoorbaar was. Ook was het beeld gelaagder geworden, waardoor de diepte beter waarneembaar was. Bovendien werd de definitie in het laag groter, waardoor het geheel tastbaarder was geworden. De Rocket 88 is dan wel de duurste kabel in deze serie, maar kwam ook overduidelijk als winnaar uit de bus als het aankomt op klankmatige eigenschappen.

AudioQuest Castle Rock (Full Range)

AudioQuest Castle Rock AudioQuest Castle Rock

Zodra de AudioQuest Castle Rock was aangesloten en de muziek was gestart wisten we waarom die in een hogere serie thuishoort. Qua opbouw lijkt deze kabel sterk op de Rocket serie, want ook de Castle Rock heeft een dubbele Star Quad geometrie. En net als bij de Rocket 88 zijn de geleiders van massief PSC+ gemaakt. Maar ze zijn dikker, waardoor een rijkere klankbalans ontstaat, en het Noise Dissipation Systeem gebruikt meer laagjes afscherming, waardoor samen met het DBS-systeem een nog stillere achtergrond ontstaat. Bovendien is de bruin/zwart gestreepte Castle Rock afgewerkt met ABS kunststof ‘breakouts’ die de kabel een wat chiquere uitstraling geven. Bij de track van Christina Pluhar werd de afbeelding nu messcherp getekend, er was meer kleine detaillering en de dynamiek wordt een stuk genuanceerder. De muziek leek bovendien wat luider te spelen, terwijl de volumestand beslist niet was aangepast. De galm rond de stemmen was niet alleen veel beter hoorbaar, maar ook een stuk groter, waardoor de plaatsing in de ruimte een stuk realistischer werd. En ondanks de toegenomen galm waren de stemmen ook nog eens beter naast elkaar te horen. Deze kabel zette een zéér fraai plaatje neer. Ook bij Fink was de verbetering evident. Er was meer druk in de weergave, waardoor het realisme groter werd. De detaillering en de klankkleur in het gitaarspel waren toegenomen en de snaren konden nu goed los van elkaar onderscheiden worden. Bovendien kreeg het laag nu de structuur die het nodig had om als deel van het geheel de performance te dragen.

AudioQuest Castle Rock (Single Bi-Wire)

Speciaal voor deze luistertest bracht AudioQuest salesmanager Jules Withagen een voor Single Bi-Wire geconfectioneerde Castle Rock langs. Laten we voorop stellen dat de relatief kleine verschillen die we hier hoorden per merk en zelfs per type luidspreker zullen verschillen. Dat heeft met de opbouw en afstemming van het wisselfilter in de luidspreker te maken. Aan de CM10 luidsprekers hoorden we bij de opname van Fink wat meer galm, en het laag was wat slanker en schoner, maar de stem klonk in deze setup ook een heel klein beetje nasaler. De weergave van zeer fraai opgenomen track van Christina Pluhar zou als ‘audiofieler’ kunnen worden omschreven, omdat het geheel wat filigraner klonk. Maar tegelijkertijd misten we een stukje samenhang in de timing en leek er wat warmte verdwenen. Een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk, maar in dit geval gaven we beide toch de voorkeur aan de Full Range configuratie.

Perfect-Darkness

Wat betekent dit allemaal?

Zoals dat eerder ook al het geval was kunnen we naar aanleiding van deze vergelijkende review van de luidsprekerkabels uit de Rocket Series concluderen dat AudioQuest haar zaakjes goed voor elkaar heeft. Door de kabelgeometrie als constante te behouden maar met verfijndere geleidende materialen en hulpmiddelen als DBS te werken slaagt AudioQuest er in om een zeer gelijkmatige opbouw van de algehele geluidskwaliteit binnen één serie te realiseren. Het evenwichtige karakter dat de Rocket 33 al laat horen blijft bij de hogere types in de serie bestaan, maar biedt gewoon ‘meer van alles’. Binnen de Rocket Series is, zoals natuurlijk ook wel een beetje verwacht, de Rocket 88 de duidelijke winnaar, maar dat het verschil met de Rocket 33 én de Rocket 44 zo goed hoorbaar zou zijn was tóch weer een verrassing. Dat gezegd hebbende denken we echter wél dat alle kabels in deze serie zeer veel waar bieden voor hun geld. De stap in kwaliteit die de Castle Rock uit de hogere Flat Rock serie bracht was fors, maar dat uit zich natuurlijk ook in prijs. Het is echter wel duidelijk dat AudioQuest ook dáármee aantoont dat hun klanten zich geen zorgen hoeven te maken over de evolutie in geluidskwaliteit die met een hogere serie haalbaar is.

Extra informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven AudioQuest Rocket Series luidsprekerkabels, vind je in onze webwinkel:

YouTube