Chord Company Netsnoeren - review

The Chord Company Netsnoeren

Een aangename toon in stroom

download de PDF van deze review - © 2022

In dit tweede deel van onze review over stroomproducten van The Chord Company staan de netsnoeren van dit sympathieke Engelse merk centraal. Eerder schreven we over de PowerHAUS stekkerblokken. De luistersessie voor die review bestond uit twee delen. Vóór de middag namen we de PowerHAUS stekkerblokken onder de loep, en na de lunch, met uitgeruste oren, luisterden we naar vijf netsnoeren uit het assortiment van The Chord Company. Een lange maar ook boeiende en soms ronduit verrassende luisterdag.

Omdat we de historie van het merk en de technische achtergrond van hun unieke - en inmiddels in bijna alle productgroepen toegepaste - Tuned ARAY technologie al eerder beschreven kunnen we snel beginnen met het luisterdeel van het verhaal. Rest mij voor de volledigheid nog te vertellen dat de set waarop we luisterden bestond uit een bijna volledig met Chord Company Signature bekabelde Naim set uit de 500-serie met bijbehorende voedingen, en Kudos Audio Titan 606 luidsprekers. De set werd van stroom voorzien via een Chord Company PowerHAUS M6 stekkerblok, dat op het lichtnet was aangesloten via een Chord Company Signature netsnoer met IEC C19 connector. De oplopend in prijs beluisterde netsnoeren werden op de voorversterker aangesloten, die aanvankelijk was voorzien van een standaard (maar klankmatig geselecteerd) Naim netsnoer.

Naim Audio 500 series setup for review

Voor deze review gebruikten we dezelfde tracks als tijdens de PowerHAUS sessie, wat planningsgewijs gewoon tijd bespaarde omdat we niet hoefden te wennen aan nieuwe tracks. Dus andermaal Alma Venus (prachtig geregistreerde moderne ambient-jazz met toegankelijke experimentele klanken) van het album Distare Sonanti van Giovanni di Domenico, Arve Henriksen en Tatsuhisa Yamamoto, en On a Wave of Positivity (electro-akoestische progressieve rock met invloeden uit wereldmuziek) van Gavin Harrison, op het album Sanity and Gravity.

Standaard Naim netsnoer

Zoals te lezen was in onze review van de PowerHAUS stekkerblokken speelde de set aan het eind van de eerste sessie al op een ongelooflijk hoog niveau. Maar dat was dus nog met - aan de sterk klankbepalende voorversterker - het eenvoudige in China vervaardigde bulk-netsnoer dat Naim als standaard voor al hun apparatuur heeft geselecteerd. Het laag was echter goed in balans met de rest van het spectrum en er was redelijk wat rust en ruimtelijkheid in het geluidsbeeld. Het hoog was vrij schoon maar kon misschien nog wel een tikje verfijnder. Belangrijk was dat het in elk geval niet irriteerde.

Naim Audio 500 series front-end

Chord Clearway Netsnoer

Het kobaltblauwe en met een gladde buitenmantel afgewerkte Clearway netsnoer heeft drie geleiders die bestaan uit strengen koper van hoge zuiverheid. De Clearway is voorzien van ARAY technologie, een vereenvoudigde versie van de door Chord’s ontwikkelde Tuned ARAY configuratie. Zowel de inwendige als uitwendige isolatie zijn gemaakt van PVC, dat ook uitstekende resonantie-dempende eigenschappen heeft. De kabel is inwendig afgeschermd met een dubbele laag folie.

De track van Giovanni di Domenico kreeg meer rust en de weergave werd wat gemakkelijker en soepeler. Het beeld kwam verder naar voren en klonk natuurlijker, met meer kleine details, meer textuur en meer tastbaarheid, waardoor de betrokkenheid bij de muziek groter werd. Bij de track van Gavin Harrison werden de verschillende laagjes in de muziek beter los van elkaar hoorbaar, terwijl de ritmische samenhang toenam. Daardoor klonk het geheel wat opener en meeslepender. Het vel van de snaredrum leek wat strakker te staan maar liet tegelijkertijd meer ‘toon’ horen.

Chord Company Clearway Powercord

Chord Shawline V2 Netsnoer

Het Shawline V2 netsnoer is qua kleur een vreemde eend in de bijt. Terwijl de rest van de serie is voorzien van een felrode buitenmantel is dit netsnoer voorzien van een vrij onopvallende grijze vlechtkous als buitenste mantel. Intern is dit netsnoer opgebouwd met drie geleiders die bestaan uit strengen koper van hoge zuiverheid dat is verzilverd. De kabel is voorzien van Chord’s eigen Tuned ARAY technologie. De toevoeging V2 betekent dat dit de ge-update versie is. In tegenstelling tot de Clearway zijn de aders van de Shawline V2 voorzien van dempende PTFE isolatie, en in plaats van twee lagen folie zit er om de aders in de Shawline een laag folie en een gevlochten metalen mantel. Het geheel wordt bij elkaar gehouden door een mantel van dempend PVC, met daar omheen dus ook nog die dempende grijze vlechtkous.

De track van Gavin Harrison had met de Shawline een dieper geluidsbeeld, waarin door de stillere achtergrond de verschillende lagen van de mix beter konden worden waargenomen. Ook was de klankkleur beter en het laag krachtiger en dragender. In de track van Giovanni di Domenico viel met name de beter hoorbare embouchure van trompettist Arve Henriksen op, binnen het muzikale plaatje dat in zijn geheel beter ontrafeld werd, en waarin meer textuur te horen was in de krakende percussieve geluiden die het kartelige ritme aangeven. Ook hier viel op dat de plaatsing in de diepte meer gelaagd was.

Chord Company Epic powercord

Chord Epic Netsnoer

Het Epic netsnoer is er nog niet zo heel lang. Het is net als de Shawline gehuld in een grijze vlechtmantel. De drie geleiders bestaan bij de Epic weer uit strengen koper van zeer hoge zuiverheid. De kabel is tevens voorzien van Chord’s unieke Tuned ARAY technologie. De afscherming bestaat uit een combinatie van een folie en een gevlochten metalen mantel. Voor het Epic netsnoer is omwille van de dempende eigenschappen eveneens voor isolatie van PVC gekozen, zowel om de geleiders als voor de buitenmantel.

Bij de track van Giovanni di Domenico trok het laag verrassend genoeg nog wat bij en sloot beter aan op de rest van het klankspectrum, dat verfijnder en kleurrijker was waardoor de weergave spannender en betrokkener werd. We noteerden ‘completer’ in onze aantekeningen. De track van Gavin Harrison liet meer druk horen, de impact van de trommels van het drumstel werd intenser, het geluid werd ‘steviger’ en had een betere focus. De ritmische drive en de overdracht van energie namen toe, waardoor ook de dynamiek toenam.

Chord Signature X Netsnoer

Het met een zwarte vlechtkous afgewerkte Chord Signature X netsnoer gebruikt een nieuw isolatiemateriaal, XLPE genaamd (Cross-linked Polyetheen) dat qua eigenschappen en prestaties dichter bij het Taylon® uit de Sarum T serie ligt dan bij de PEF (een variant van PTFE) dat Chord Company voorheen voor de Signature serie gebruikte. Naast - uiteraard - de Tuned ARAY technologie beschikt deze kabel ten opzichte van de betaalbaardere modellen over drie dikkere geleiders van OFC koper en een dichtere afscherming bestaande uit een folie en een gevlochten metalen mantel. De buitenste vlechtkous is van soepel, trillingsdempend PVC en de connectoren zijn voorzien van verzilverde geleiders.

Met de Signature X aan de Naim voorversterker lieten met name de kleine trommels in het omvangrijke drumstel van Gavin Harrison meer klankkleur en textuur horen, en op lager volume had de weergave in zijn geheel meer druk. De vellen van de trommels waren beter hoorbaar en de baslijn was schoner. Nog net zo krachtig, maar minder vet. De snaredrum had nu voor het eerst - en dat valt je pas op als je het hoort - een zeer natuurlijke klankkleur. De ruimtelijke weergave was vooral in de breedte nog wat gegroeid, waarbij voor het eerst ook duidelijk iets van de opnameruimte te horen was buiten de instrumenten om. De opgebouwde spanning in de track van Giovanni di Domenico was sterker voelbaar, en er was meer differentiatie in dynamiek te horen. In de track klinkt meermaals een geluid alsof iemand een knikker op een bord laat vallen. Met de Signature X in de keten had elke tik een ander volume en een eigen attack, wat duidt op een aanzienlijke verbetering van de microdynamiek. Het hele beeld was beter gevuld, alsof de instrumenten niet langer elk op hun eigen eilandje stonden, maar samen een geheel vormden. De krakende geluiden hadden meer substantie en het laag was soepeler en volledig ongeforceerd.

Chord Company Signature X powercord

Chord Sarum T Netsnoer

Het laatste netsnoer dat we beluisterden was de wit/grijze Sarum T. De T in de naam staat voor Taylon®, een buitengewoon goed maar ook kostbaar dielektricum dat als isolatie om de drie geleiders is aangebracht. Deze geleiders zijn gemaakt van de beste kwaliteit koper dat wordt gepolijst en daarna verzilverd. De aders van plus, min en aarde zijn individueel afgeschermd en om elkaar heen getwist voor een nog betere afscherming, en de op klank geselecteerde connectoren zijn van Furutech.

Met het Chord Sarum T netsnoer hoorden we een toename in kwaliteit die we eerder ook hoorden bij de interconnects, luidsprekerkabels en ethernetkabels van de Sarum serie. De fysieke impact van de weergave leek subjectief gezien bijna te verdubbelen, maar hetzelfde gold voor de emotionele impact. De muziek werd meeslepender, tonaal rijker en levensechter. Bij de track van Giovanni di Domenico hadden we het gevoel dat we tussen de muzikanten zaten en het volume leek, ondanks dat we niet aan de regelaar gezeten hadden, luider. De ritmische coherentie en de tonale balans van de track van Gavin Harrison waren fenomenaal, met een heerlijke elastische bas. Waar we eerder ‘completer’ noteerden bij de Chord Epic was hier maar één term van toepassing: Holistisch. En ja, dat lijkt als je door je oogharen leest een beetje op Holy Shit. Waarvoor onze welgemeende excuses…

Chord PowerHAUS, Signature X powercord

Conclusie

Kabelrecensies zijn intensieve aangelegenheden. Het voorbereidende werk is vrij overzichtelijk maar het beluisteren is een mentale tour-de-force. Maar dat hebben we, dat durven we inmiddels wel te zeggen, behoorlijk goed in de vingers. Deze Chord Company Netsnoeren review is daarop geen uitzondering. In het algemeen vinden we de kabels van The Chord Company zeer fraai op het gebied van klankkleur en - ahum - muzikaliteit. Ze hebben misschien niet het allerlaatste woord in resolutie, maar houden absoluut geen muzikale informatie achter. En we kunnen ons voorstellen dat urenlange luistersessies - die waarschijnlijk minder intensief zijn dan die van ons tijdens reviews - geen enkele vorm van luistermoeheid bij de luisteraar zullen veroorzaken. Meer specifiek ten aanzien van hun netsnoeren kunnen we opnieuw melden dat er sprake is van een bewonderenswaardige consistentie. De kabels hebben stuk voor stuk de warm-gedetailleerde Chord Company signatuur, die netjes meegroeit met de prijsklasse. Zelfs de zeer betaalbare Clearway laat een duidelijke verbetering horen ten opzichte van een standaardkabel. Qua prijs/kwaliteit verhouding is de Signature X onze favoriet, maar als we er het geld voor hadden speelden we met de Sarum T. Chord Company bewijst wat mij betreft andermaal dat hun motto klopt: “Als jij het beter vindt klinken, dan IS het beter”. Gaat dat zeer beslist horen!

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Chord Company netsnoeren, vind je in onze webwinkel:

Giovanni di Domenico: Distare Sonanti