Chord Company PowerHAUS S6 en M6 - review

The Chord Company PowerHAUS S6 en M6 stekkerdozen

Stroom die staat als een HAUS

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review - © 2022
 

The Chord Company kondigde hun PowerHAUS stekkerblokken eerder dit jaar aan, en ik kan niet ontkennen dat dat bij mij enige opwinding veroorzaakte. Nieuwe producten van deze sympathieke Engelse fabrikant verschijnen niet met regelmaat op de markt en áls er iets komt kun je ervan uitgaan dat ze er lang en goed over nagedacht hebben. Maar dat ze er zó lang mee bezig waren geweest - het persbericht verhaalde over een ontwikkeling van bijna twintig jaar - wist ik niet. Het bleek een recente introductie van een ánder Chord Company product te zijn geweest die het na vele prototypes mogelijk maakte om - eindelijk - met twee stekkerblokken op de markt te komen.

PowerHAUS S6, M6 packages

The Chord Company is, zoals de naam al zegt, in de eerste plaats fabrikant van hifi kabels. Analoge én digitale kabels met bijzondere klankmatige eigenschappen (lees onder andere onze reviews van hun analoge interconnects, hun streaming kabels, de twee reviews over hun luidsprekerkabels (deel 1 - deel 2) en stroomkabels (review volgt). Twee jaar geleden brachten ze onder de nieuwe merknaam English Electric zelfs een audiofiele switch op de markt. Een stekkerblok ontbrak echter nog. De reden daarvoor is simpel: Chord Company’s voormalige hoofdontwerper Nigel Finn en zijn opvolger Alan Gibb vonden de bereikte resultaten met de talloze prototypes simpelweg de naam Chord Company niet waardig. Voortschrijdende inzichten over de rol van noise in de audio-keten, de klankmatige invloed van een zo schoon mogelijke aarde en de ontwikkeling van de GroundARAY plug-ins die in 2021 op de markt kwamen zorgden uiteindelijk voor de doorbraak.

The Chord Company factory

De ARAY technologie van The Chord Company

Een essentieel onderdeel van de ontwerpfilosofie van The Chord Company is de door Nigel Finn bedachte Tuned ARAY technologie. Voor technische uitleg verwijs ik doorgaans naar de website van de fabrikant, maar hun uitleg is érg summier. Deze technologie werd ontwikkeld voor de SARUM digitale interconnects. Het is een oplossing voor ongewenste signaalreflecties aan het einde (dus aan de kant van de da-converter) van een digitale interconnect. Om te voorkomen dat deze reflecties de inkomende datastroom zouden beïnvloeden bedacht Nigel Finn een unieke oplossing: een ‘escape’ volgens de weg van de minste weerstand. Hij monteerde daarvoor alléén aan het einde van de interconnect een los stukje draad (Chord Company noemt dat een ‘flying lead’) met een zeer zorgvuldig vastgestelde lengte aan de signaaldragende pin van de connector. Dat bleek niet alleen uitzonderlijk goed te werken bij digitale interconnects, maar ook bij analoge interconnects, luidsprekerkabels en stroomkabels. De door Alan Gibb ontwikkelde cilindervormige GroundARAY plug-ins werken volgens een ander principe maar doen hetzelfde, ze voeren ongewenste hoogfrequente noise af en laten die uitdoven. De M6 versie van het Chord Company PowerHAUS stekkerblok bevat drie van deze GroundARAY cilinders. Voor de overige technische gegevens van de PowerHAUS stekkerblokken verwijs ik naar de website van de fabrikant. Het is namelijk hoog tijd om te gaan…

Naim Audio, Kudos, setup

Luisteren naar de PowerHAUS stekkerblokken

De uitgebreide ‘aandetandvoeling’ vond op uitnodiging van distributeur Latham Audio plaats in hun luisterruimte, waar een bijna volledig met Chord Company Signature bekabelde Naim set van de 500-serie met bijbehorende voedingen stond opgesteld, met Kudos Audio Titan 606 luidsprekers. Alleen de voorversterker was voorzien van een standaard Naim netsnoer vanwege het tweede deel van deze luistersessie; een vergelijk van alle Chord Company netsnoeren waar op een later tijdstip een review over verschijnt. Zoals gewoonlijk werden voor deze vergelijkende luistersessie twee verschillende tracks gebruikt. In dit geval Alma Venus (ongelooflijk fraai opgenomen moderne ambient-jazz met toegankelijke experimentele invloeden) van het wonderschone album Distare Sonanti van Giovanni di Domenico, Arve Henriksen en Tatsuhisa Yamamoto, en On a Wave of Positivity (een fraai staaltje electro-akoestische progressieve rock met een vleugje wereldmuziek) van Gavin Harrison, op het album Sanity and Gravity, met het unieke baswerk van Mick Karn (ex-Japan).

MusicLine stekkerblok

Het standaard bij deze set gebruikte MusicLine stekkerblok ziet eruit als iets wat je bij de Blokker koopt, maar in werkelijkheid is het een door de Duitse importeur van Naim flink gemodificeerd - maar niet actief gefilterd - blok dat op het gehoor is getuned. Het kost 100 euro en presteert waarneembaar beter dan een standaard stekkerblok. Met de MusicLine klonk de set in elk geval al geweldig. De weergave had snelheid en een aanstekelijk ritme, en voldoende klankkleur en transparantie om een uitstekende basis te vormen voor de vergelijkingen. 



De track van Giovanni di Domenico klonk weids en mysterieus met ongelooflijk mooi en diep laag, veel dynamiek en snelle maar niet te felle hoge tonen. Het laag in de track van Gavin Harrison was vol en krachtig, in een diep en doorzichtig geluidsbeeld waarin de trommels van Garrison’s drumstel veel impact hadden maar waarbij de bekkens wel iets minder ruw hadden mogen klinken.

PowerHAUS S6

Chord Company Studio6 stekkerblok met standaard kabel

Het Chord Company S6 stekkerblok is aan de input voorzien van een IEC C20 chassisdeel dat ook voor 20 Ampère toepassingen wordt gebruikt. Het PowerHAUS blok is echter gespecificeerd op 16 Ampère. De kabel die wordt meegeleverd is van bovengemiddelde kwaliteit en voorzien van een bijpassende IEC C19 connector. Dit volledig ongefilterde maar uitstekend afgeschermde, resonantievrij opgebouwde stekkerblok is voorzien van drie aparte ‘rails’ voor fase, nul en aarde. De in audiofiele kringen veelgebruikte ‘ster-aarding’ voldoet volgens onderzoek van The Chord Company niet meer aan de eisen die de hedendaagse EMI-vervuiling aan een stekkerblok stellen. De‘rails’ zijn zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst om onderlinge beïnvloeding te voorkomen, en die van de aarde is zelfs extra afgeschermd. Het verschil in weergave dat dit stekkerblok met zijn standaard stroomkabel bracht was ronduit spectaculair. 



De ruimtelijkheid in de track van Gavin Harrison was aanzienlijk breder en dieper geworden, en het geheel klonk relaxter zónder in te leveren aan meeslependheid. Ook de dynamiek was groter en met name de snaredrum had meer klankkleur gekregen. De vele percussieve geluidjes die door het geluidsbeeld wervelen waren nu ook buiten de luidsprekers te horen. Giovanni di Domenico’s track had meer rust door de stillere achtergrond, met eveneens een breder en dieper geluidsbeeld waarin het laag meer push had gekregen en het tikkende geluid - alsof er steentjes op een metalen bord vallen - was feller en had meer textuur en micro-dynamiek, waardoor het duidelijker afgebakend en tastbaarder in de mix stond.

PowerHAUS M6, Signature Power cable

Chord Company Master6 stekkerblok met standaard kabel

Het is een tot op de draad versleten cliché, maar toen na het vervangen van de PowerHAUS S6 door de PowerHAUS M6 de track van Giovanni di Domenico opnieuw werd gestart keken we elkaar vol ongeloof aan. Jeetje, wat een stap vooruit in geluidskwaliteit! Het PowerHAUS M6 stekkerblok is qua opbouw identiek aan de S6, met als enige verschil de drie PowerARAY cilinders die er in zitten. Het was vooral de beleving die bijna angstaanjagend realistisch was geworden. Er was veel meer connectie met de muziek, die meer detail, textuur en dynamiek had maar vooral een veel groter en transparanter beeld. De track van Gavin Harrison kreeg meer rust en de snaredrum klonk beheerster, kleurrijker en scherper afgebakend. Het laag klonk elastischer en deed meer recht aan de unieke stijl van Mick Karn. Het ging niet per se dieper maar was beter te volgen in de mix.

Met een Chord Company Signature C19 netsnoer

Het vervangen van de standaard stroomkabel door een Chord Company Signature netsnoer met IEC C19 connector was de spreekwoordelijke slagroom op de taart. Het verschil was zeer duidelijk hoorbaar, hoewel de impact minder spectaculair was dan het vervangen van de S6 door de M6. Bij Gavin Harrison verdween een laatste restje ruwheid waardoor de hele opname een aangename mildheid kreeg, en het laag werd ontegenzeggelijk strakker en maakt méér deel uit van het geheel. De track van Giovanni di Domenico klonk nóg weidser en ruimtelijker waarbij opnieuw het aanzienlijk schonere hoog opviel. Het lijken klein verschillen, maar het waren wel de puntjes op de i die een geweldige muziekweergave naar het niveau van sublieme weergave tilden.

PowerHAUS M6

Samenvattend

Het is altijd weer lichtelijk verbluffend om te horen hoeveel positief verschil een goed doordacht stekkerblok in een high end audiosysteem kan maken. Hoewel ze niet goedkoop zijn vind ik zowel het Chord Company PowerHAUS S6 als het Chord Company PowerHAUS M6 stekkerblok hun prijs volledig waard. Vergeet niet dat dit soort accessoires eigenlijk pas zinvol zijn wanneer de set waarop je ze aansluit de verschillen ook kan laten horen. Hoewel hij eens zo duur is als de al zeer goed presterende S6 komt de M6 toch echt als winnaar uit de bus. De daarin toegepaste PowerARAY technologie wérkt, en hóé! Het losse netsnoer mág natuurlijk een Signature van The Chord Company zijn, maar ik sluit niet uit dat een Chord Company Epic of een Shawline ook al veel goeds brengt. Het is sowieso een zinvolle upgrade die ook achteraf nog gedaan kan worden. En dan heb je stroom die staat als een HAUS.

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Chord Company PowerHAUS S6 en M6 stekkerdozen, vind je in onze webwinkel:

Giovanni di Domenico: Distare Sonanti

Gavin Harrison: Sanity & Gravity

Dit document is eigendom van art's excellence - © copyright 2022

Naim Audio NDX555