Crystal Cable Diamond Interconnects - review

Crystal Cable Diamond Interconnects

Muzieksieraden van eigen bodem

download the PDF of this review in English of in het Nederlands - © 2019

Crystal Cable is, zoals we inmiddels wel bekend achten, het ranke zusje van het Nederlandse kabelmerk Siltech. Er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde geleidende materiaal (zilver met geïnjecteerde goud-ionen die de ruimtes tussen de zilverkristallen in de geleiders opvullen) maar ook van eigen technologieën, die het mogelijk maken om een veel slanker kabelprofiel te realiseren. Crystal Cable profileert zich hiermee wat nadrukkelijker als een ‘vrouwvriendelijk’ kabelmerk, maar vergis je niet! De klankmatige prestaties liegen er niet om en wie denkt dat de geluidskwaliteit bij Crystal Cable ondergeschikt is aan het uiterlijk vergist zich…

Crystal Cable Diamond Interconnects

De Setup

Voor deze luister-review (wie technische informatie begeert kan die op de Engelstalige website van Crystal Cable vinden) vergeleken we de vier analoge interconnects uit de Diamond Series van Crystal Cable met elkaar. Graag dus uw aandacht voor de Piccolo Diamond, de Micro Diamond, de Reference Diamond en de Ultra Diamond. De Piccolo is de alleszins betaalbare instap in de wereld van deze schitterende muzieksieraden, voor de Ultra moet je een redelijk goed gemest spaarvarken slachten.

We beluisterden de Crystal Cable interconnects die in deze review centraal staan tussen de Linn Klimax DS streamer en de Linn Klimax voorversterker. De voorversterker was via Crystal Cable Piccolo Diamond interconnects verbonden met de Linn Klimax eindversterker, die via Crystal Cable Piccolo Diamond luidsprekerkabels de Wilson Benesch Trinity luidsprekers van signaal voorzag. De Linn componenten waren met de laatste generatie AudioQuest powercords aan het lichtnet verbonden.

Crystal Cable Piccolo Diamond

Zoals gebruikelijk selecteerden we twee tracks van verschillende signatuur om alle verschillen goed te kunnen waarnemen. De zeer intiem opgenomen en uiterst sensuele jazz van Melanie De Biasio in de track Lilies (van het gelijknamige album) laat zeer direct geregistreerde natuurlijke klanken horen, vooral in de stem en de piano, maar er gebeurt veel meer en we waren benieuwd hoeveel méér we er uit konden peuteren met duurdere kabels. De tweede track was Innermost Structure, van Martin Nonstatic, afkomstig van zijn album Ligand. In deze elektronische track gaat het vooral om diepte en breedte, de textuur van kleine synthetische geluidjes die in extremo door het beeld dwarrelen, en een strakke, diepe bas.

Opwarmen met de AudioQuest Water interconnect

Om de set in zijn geheel een beetje tussen de oren te krijgen luisterden we eerst wat verschillende muziek via een AudioQuest Water, de interconnect die dagelijks in de Linn set wordt gebruikt. Dit is een interconnect met koperen geleiders op het prijsniveau van de geheel zilveren Crystal Cable Micro Diamond. Eenmaal ‘gewend’ begonnen we met onze muzikale testselectie.

Roon Linn Klimax DS

De track van Martin Nonstatic klonk weids en ruimtelijk, met mooi soepel, krachtig en diep laag en een coherent totaalgeluid met aardig wat micro-informatie en klankkleur. Van naar ‘witheid’ neigende overdetaillering was absoluut geen sprake. De muziek werd vloeiend weergegeven. Het nummer van Melanie De Biasio klonk intens en direct. We hoorden duidelijk dat ze tijdens de opname bewust een paar eenvoudige Shure SM57 microfoons gebruikte om wat rauwheid te geven, maar de piano had desondanks genoeg kleur en druk en redelijk wat ‘ruimte’ er omheen. Op de achtergrond was een soort ‘ruis’ te horen, wat wel eens een zacht aanklopte gong of een groot bekken zou kunnen zijn, maar wat het precies was konden we niet met zekerheid vaststellen.

Crystal Cable Piccolo Diamond

De zeer dunne Crystal Cable Piccolo Diamond verraste met een weergave die even coherent was als met de AudioQuest Water. De muziek klonk net zo soepel en vloeiend. Er was zelfs iets meer rust in de weergave gekomen, waardoor kleine details als het inademen voor het zingen en kleine mondgeluidjes wat beter te onderscheiden waren. De piano en de stem hadden weliswaar minder kleur dan met de AudioQuest Water, maar je zou de weergave daardoor ook wat neutraler kunnen noemen.

Crystal Cable Piccolo Diamond

Het hangt waarschijnlijk vooral van de rest van je setup af of de iets intensere weergave van de AudioQuest Water voor de juiste balans zorgt. De ‘ruis’ op de achtergrond was intenser, maar gaf nog niets prijs over zijn afkomst. De verschillen bij de track van Martin Nonstatic waren was groter. Er was meer ruimtelijke informatie te horen, waardoor het leek alsof het nummer een paar seconden eerder begon. De plaatsing was meer driedimensionaal en het laag was wat slanker - maar daardoor ook net wat preciezer - waardoor de muziek als geheel wat droger werd weergegeven.

Crystal Cable Micro Diamond

Met de iets dikkere maar nog steeds zeer sierlijke Crystal Cable Micro Diamond klonk de opname van Melanie De Biasio meer gelaagd en kleurrijker. De stem klonk echter neutraler en was daardoor beter te verstaan. De piano had meer druk, met name in de lagere tonen, en (daar was hij!) de ruis op de achtergrond onthulde zichzelf nu inderdaad als een zacht aangeslagen gong. Bij de track van Martin Nonstatic liet de Crystal Cable Micro Diamond opnieuw meer informatie horen. Als we er met het nodige voorbehoud een gooi naar moesten doen zouden we zeggen zo’n 25%. Het diepe laag had meer energie en druk, maar tevens meer souplesse, waardoor de onderlinge samenhang heel mooi in balans bleef.

Crystal Cable Micro Diamond

Crystal Cable Reference Diamond

De Crystal Cable Reference Diamond klonk bij Melanie De Biasio beter dan de Micro Diamond, maar het verschil was niet zo spectaculair als het verschil tussen de Micro en de Piccolo. Wat we hoorden was dat de Reference méér gaf van alle goede eigenschappen van de Micro, maar met wat minder spektakel. De Crystal Cable Reference Diamond bracht een soort voornaamheid die ons uitstekend beviel. Bij Martin Nonstatic was er trouwens wél meer spektakel. De ruimtelijkheid werd bijna holografisch en er ontstond zo’n felbegeerde ‘bubble’ van geluid met diepte, breedte én hoogte, waarin zeer veel detail hoorbaar was, maar met absoluut natuurlijke klankkleuren. In onze aantekeningen stond het woord ‘transparantie’ met strepen eronder en uitroeptekens erachter.

Crystal Cable Reference Diamond

Crystal Cable Ultra Diamond

De Crystal Cable Ultra Diamond is een kostbare kabel, maar hij levert! En hoe! Bij Martin Nonstatic ging het opeens over hele andere zaken dan laag, mid en hoog. Zelfs lastiger te realiseren eigenschappen als ruimtelijkheid en plaatsing waren opeens ondergeschikt aan abstractere zaken als Klank, Intensiteit en Muziek. De weergave kreeg een ‘buisachtige’ volheid en vloeiendheid waar we even aan moesten wennen, maar wat klonk het verrukkelijk! Melanie De Biasio was - vergeef ons onze opwinding - bijna tastbaar in de luisterruimte aanwezig. We waren veel dichter bij haar en dat voelde op een nét niet obscene manier intiemer. Er was meer nuance in alle klanken, hele kleine zwevingen in de stemming van de piano waren opeens hoorbaar, waardoor het realiteitsgehalte enorme toenam. Het kost wat, maar poehee, dan heb je ook wat…

Crustal Cable Ultra Diamond

Dit vonden we ervan

Het moge duidelijk zijn dat we zeer gecharmeerd waren van de muzikale verrichtingen van de Crystal Cable Diamond interconnects. Zelfs de ragfijne Piccolo Diamond liet bepaalde dingen horen die we ook best in onze wat aardser klinkende referentie zouden willen terugvinden. Als we de familieklank zouden moeten duiden komt het woord ‘verfijning’ als eerste in ons op. De instapper Piccolo en de daarop volgende Micro zijn wel wat lichtvoetiger dan onze referentie, maar als je veel akoestische muziek speelt of van grote ruimtelijkheid houdt moet je er beslist eens naar luisteren. De duurste Crystal Cable Ultra Diamond is, puur op zijn klankmatige merites beoordeeld, de winnaar van deze review, maar de Sweetspot Award voor de beste prijs/prestatie verhouding gaat toch naar de Crystal Cable Reference Diamond, die voor iets meer dan de helft van de prijs zo’n 90% van het niveau van de Ultra weet te bereiken. Zoals altijd kosten de laatste verbeteringen het meest, dat is en blijft het bitterzoete noodlot van de audiofiel aangelegde muziekliefhebber.

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Crystal Cable Diamond interconnects, vind je in onze webwinkel:

Spotify