AudioQuest Mythical Creatures Analoge Interlinks - review

AudioQuest Mythical Creatures Analoge Interlinks

Mythisch? Episch!

download de PDF van deze review - © 2022

De nieuwe AudioQuest Mythical Creatures interlinks zijn er! Dat telefonische bericht bracht mij onmiddellijk in de allerhoogste staat van paraatheid, want deze nieuwe topkabels van AudioQuest waren in het vierde kwartaal van 2021 al aangekondigd. Door vertraging bij de levering van componenten duurde het echter tot begin februari van dit jaar vóór er van alledrie te modellen een demo-set beschikbaar was. Om ze te beluisteren zou alleen een absolute topset volstaan, en daarom reisden we af naar het Europese hoofdkwartier van AudioQuest, waar in de prachtige nieuwe luisterruimte een hifi-systeem stond opgesteld waar elke audiofiel zijn vingers bij aflikt.

Ground Noise Dissipation en ZERO-Technology

Sinds Garth Powell aan het R&D team van AudioQuest werd toegevoegd heeft er bij de Amerikaanse kabelfabrikant een technische design-revolutie plaatsgevonden. Meer nog dan voorheen ligt de nadruk op het afschermen tegen, en het afvoeren van EMI en RFI stoorsignalen, en op een nog verder geoptimaliseerde doorgifte van het signaal. Het ‘Do No Harm’ principe van AudioQuest tot het uiterste doorgevoerd. Dat leverde voor de nieuwe series kabels twee belangrijke nieuwe technologieën op; het Ground Noise Dissipation (GND) System, waarbij stoorsignalen die de kabel proberen binnen te dringen worden tegengehouden en naar de aarde afgevoerd, en de ZERO-Technology, waarbij de karakteristieke impedantie van de kabel tot nul wordt gereduceerd. Beide technologieën hebben we in onze review van de Wind Series powercords, waarin beide technologieën voor het eerst in werden toegepast, op toegankelijke wijze uitgelegd. Zowel het GND als het ZERO-Technology systeem bleken niet alleen grote voordelen te hebben voor powercords, maar het ook uitstekend te doen in de nieuwe Folk Heroes en Mythical Creatures luidsprekerkabels. En nu dus in de drie nieuwe Mythical Creatures interlinks, de ThunderBird, FireBird en Dragon.

AudioQuest Dual DBS Level X

XLR en DBS

De kabels die bij AudioQuest ingespeeld en wel voor ons klaar lagen waren voorzien van XLR connectoren, omdat de speciaal ontwikkelde RCA connectoren voor deze kabelserie nog niet allemaal beschikbaar waren. Een gelukje trouwens, want de opgestelde buizen vóór- en mono-eindversterkers uit de Reference serie van Audio Research klinken via een gebalanceerde verbinding gewoon nóg beter. Bovendien zijn XRL kabels ‘hot swappable’, wat betekende dat we de (buizen)versterkers niet uit hoefden te zetten voor elke kabelwissel. De AR versterkers hebben namelijk een ingebouwde timer die ervoor zorgt dat het onmogelijk is om ze na het uitschakelen te snel weer aan te zetten. Dat vinden de buizen namelijk helemaal niet leuk. Maar om telkens 10 minuten te moeten wachten is ook niet handig bij een luistersessie.

De Mythical Creatures interconnects zijn voorzien van de allernieuwste DBS modules. Die zetten het diëlektricum onder spanning, waardoor er geen elektronen meer worden opgenomen en vertraagd terug aan het signaal worden toegevoegd. Omdat de Mythical Creatures XLR interlinks uit drie afzonderlijke geleiders bestaan (plus, min en 0) is hun DBS module dubbel uitgevoerd, zodat zowel de losse plus- als min geleider apart van spanning kunnen worden voorzien. De 0 (of aarde) hoeft niet voorzien te worden van DBS.

ThunderBird XLR, FireBird XLR en Dragon XLR

De Thunderbird XLR is het ‘instap’model van de serie, waarbij de RCA versie ongeveer een kwart goedkoper is omdat er een geleider minder in zit. Zoals meestal bij AudioQuest zit hij ongeveer op hetzelfde prijsniveau als de duurste kabel in de serie eronder, in dit geval de Fire XLR uit de Elements serie.

De ThunderBird is voorzien van massieve geleiders van Perfect Surface Copper+ (PSC+) en heeft FEP ‘Air Tubes’ als diëlektricum rond de geleiders. De ‘Level 6’ opbouw (er is nog een overtreffende trap) heeft de ZERO-Technology geometrie en een dubbele 72V DBS module, en de toegepaste Ground Noise Dissipation bestaat uit een grafeen/carbon mesh afscherming en verkoperde drain wires die de noise afvoert. De connectoren hebben ‘Hanging Silver’ verzilverde roodkoperen contacten maar zijn aan de buitenzijde verkoperd, zodat meteen duidelijk is dat onder de donkerblauw/zwart gevlochten buitenmantel koperen geleiders schuilgaan.

De FireBird is identiek van opbouw, met FEP Air Tubes en een dubbele 72V DBS module, en eveneens voorzien van dezelfde ‘Level 6’ ZERO-Technology met een grafeen/carbon GND mesh, maar hij heeft geleiders van massief Perfect Surface Silver (PSS) en verzilverde drain wires. De connectoren zijn aan de buitenzijde verzilverd en de gevlochten buitenmantel is rood/zwart.

Audio Research, Wilson Watt Sasha DAW, AURALiC Aries G2.1, Vega G2.1

De Dragon is de overtreffende trap, met geleiders van PSS, een dubbele 72V DBS module, FEP Air Tubes, grafeen/carbon GND mesh, ZERO-Technology geometrie, maar de ‘Level 7’ opbouw biedt drain wires van puur Perfect Surface Silver (PSS). De Dragon XLR connectoren zijn aan de buitenzijde verzilverd en de gevlochten buitenmantel is - zwart/zwart.

De Set en de Setup

De set waarop we zouden gaan luisteren bestond uit de 6SE Line Stage voorversterker en de 160M monoblokken uit de Reference Series van Audio Research. Als streamer stond er een AURALiC Aries G2.1 aan de Vega G2.1 da-converter, en de luidsprekers waren de Wilson Audio Sacha DAW. Stroom kwam uit de AudioQuest Niagara 7000 en alle bekabeling was op AudioQuest Dragon niveau. De ultieme omgeving om de interconnects te testen. We begonnen de luistersessie met twee sets AudioQuest Fire uit de Elements serie, zowel tussen de da-converter en de voorversterker als tussen de voorversterker en de monoblokken. Daarna werden beide kabelparen steeds vervangen voor de hogere types uit de Mythical Creatures serie. Geen mix-en-match, want dan zouden niet kunnen vaststellen hoe de ThunderBird, FireBird en Dragon op zichzelf klonken. Bovendien bespaarde het tijd. De tracks waarmee we gingen luisteren waren Celestial Echo van Malia en Boris Blank, op het album Convergence, en Book Of Bringhi van Devendra Banhart en Noah Georgeson, op het album Refuge.

AudioQuest Fire XLR

De track van Malia en Boris Blank klonk groots op deze ultra-highend set. Het beeld was zeer breed en diep en prachtig transparant. De klank was uitgebalanceerd en ruimtelijk, met een fraaie focus op de verschillende onderdelen van het ‘plaatje’. Bij Devendra Banhart was veel druk te horen in de pianoklank, en de reverb was gul en groot. Ook hier viel de transparantie van het geluidsbeeld op, waardoor alle laagjes in de muziek mooi los van elkaar te te horen waren, ondanks de forse galm. Als uitgangspunt van de luistersessie vroegen we ons af wat hier nog aan te verbeteren zou zijn, want hiermee zouden we lang en gelukkig kunnen leven.

AudioQuest ThunderBird, FireBird, XLR

AudioQuest ThunderBird XLR

Toen we de vrij stugge zilveren Fire kabels hadden vervangen door twee sets van de verrassend soepele ThunderBird XLR moesten we toch even een blik van verstandhouding wisselen. Potverdorie zeg, hier gebeurde toch wel wat. De overgang van PSS geleiders uit de Fire naar de PSC+ geleiders van de ThunderBird was groter dan we hadden verwacht. Bij Devendra Banhart klonk de piano puntiger en coherenter, en nam de klankkleur toe. Er was een streepje meer warmte en dat klonk toch wel heel prettig. Maar niet alleen de klankkleur nam toe, we hoorden ook meer transparantie, waardoor de textuur van de klanken beter ‘zichtbaar’ werd. Hoewel de volumeknop exact dezelfde stand had leek de muziek luider te spelen en daardoor nam de betrokkenheid toe. Er was meer ruimte te horen tussen de verschillende elementen van de mix, zonder dat dat ten koste ging van de onderlinge samenhang. Ook bij Malia klonk de mix losser en was de ruimte om de instrumenten veel beter gevuld, waardoor alles meer een geheel vormde. Haar stem had meer klankkleur en klonk daardoor levensechter, en er was ook meer adem hoorbaar. De druk in de muziek leek sterker en het laag leek dieper te gaan. De kleine percussieve geluidjes in de mix waren duidelijk omlijnd en beter geplaatst, waardoor de dynamiek en snelheid leek te zijn toegenomen. Het geheel klonk ‘aardser’.

AudioQuest FireBird XLR

De geheel zilveren AudioQuest FireBird klonk bij de track van Malia iets diffuser in het laag, maar tegelijkertijd nam de detaillering in het mid en hoog flink toe. De ‘zichtbare’ textuur in de drumklank was ronduit spectaculair en haar stem werd wat milder, waarbij meer mondgeluid te horen was. Ondanks dat was er meer rust in de muziek, en het beeld stond wat verder naar voren. De kleine percussieve geluidjes klonken helderder, soepel en schoon en door de grotere transparantie was de tweede stem achter de hare beter los te horen en te verstaan. Bij Devendra Banhart was de reverb van de piano groter en langer en was de synthesizer beter los hoorbaar. De mix stond opnieuw beter uitgetekend voor ons, maar het geheel klonk wel iets helderder. Enerzijds gaf dat meer muziek, maar bij lange luistersessies zou het wat overweldigend kunnen worden.

AudioQuest Dragon XLR

AudioQuest Dragon XLR

Hoewel de AudioQuest Dragon XLR meer PSS bevat dan de FireBird XLR leek hij qua klank meer op de Thunderbird XLR, maar dan met de grotere transparantie van zilver. Bij de track van Devendra Banhart was de ruimtelijkheid enorm, waarbij de omvang in alle richtingen was toegenomen, óók in de hoogte. De klankkleur was prachtig helder en warm, maar ook zeer natuurlijk. De muziek ‘was er’ gewoon, waarbij je niet meer kon spreken van ‘meer diffuus’ of juist ‘scherper afgebeeld’. Waarschijnlijk moet je het ondergaan om precies te snappen wat we hoorden. Bij de track van Malia was het laag dieper en het had ook meer druk, maar was ook prachtig vloeiend, met een onverwacht maar heerlijk bodempje sublaag eronder. Haar stem had meer ‘adem’ en klonk daardoor nog levensechter, en de dynamiek van de kleine percussie was groter en natuurlijker. De bubble van geluid strekte zich bijna tot achter de luisterpositie uit en de tweede stem stond nu bijna aanwijsbaar achter Malia.

Mythisch? Episch!

AudioQuest is er met de Mythical Creatures interlinks opnieuw in geslaagd om de top van hun assortiment een significante kwaliteitsboost te geven. Waar de ThunderBird XLR er ten opzichte van de ongeveer even dure Fire XLR uit de elements serie al een flinke schep bovenop deed was de stap naar de FireBird XLR weliswaar minder spectaculair maar zeker de moeite waard. Met name in verfijning en transparantie. Zoals verwacht was de Dragon XLR de overtreffende trap, met een klank die het aardse en strakke van de koperen Thunderbird XLR meesterlijk combineerde met de detaillering, transparantie en verfijning van de zilveren FireBird XLR, maar dan op een aanzienlijk hoger niveau. De eredivisie van de kabel-highend heeft er weer een nieuwe titelkandidaat bij. De AudioQuest Mythical Creatures analoge interlinks klinken episch!

Audio Research REF160 Mono

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven AudioQuest Mythical Creatures analoge interlinks, vind je in onze webwinkel: