Siltech Classic Legend Series - review

Siltech Classic Legend Series

Geboorte van een nieuwe legende

auteur: Max Delissen
download de PDF van deze review - © 2021
 

De nieuwe Siltech Classic Legend Series omvat een ruime keuze aan analoge en digitale signaalkabels en powercords, die voorzien zijn van de nieuwe, negende generatie (G9) zilver/goud metallurgie die exclusief door Siltech wordt gebruikt. Exclusief? Ja en nee, als we heel eerlijk zijn. Want CrystalConnect, het dochtermerk van Siltech, gebruikt dit geleidende materiaal óók. Maar goed, beide merken worden gemaakt door dezelfde audiofiele edelsmid uit Elst, Gelderland, dus mogen we het alsnog ‘exclusief’ noemen. In deze uitgebreide review aandacht voor de interconnects in de nieuwe Classic Legend Series, maar we luisterden ook naar een set luidsprekerkabels, een netwerkkabel en een powercord uit de nieuwe Classic Legend Series, en we vergeleken ze met de reeds aanwezige kabels van CrystalConnect, die standaard in de referentieset worden gebruikt.

Omdat ik al zeer fijne ervaringen had opgedaan met de Diamond Series interconnects en de netwerkkabels van CrystalConnect zou de stap naar Siltech enerzijds logisch zijn, maar anderzijds niet veel verschillen gaan opleveren. Dacht ik. Want Siltech en CrystalConnect gebruiken immers dezelfde zilver/goud geleiders. Nou, dat was dus iets te kort door de bocht gedacht. Maar om de clou niet te verklappen voor het verhaal af is moesten we eerst maar eens kijken wat er nieuw is aan de G9 Siltech Classic Legend Series.

G9 metallurgie en Super Silent Shielding

Vanzelfsprekend is Siltech niet scheutig met de exacte details van hun 9e generatie zilver/goud legering, maar volgens hen spelen in deze generatie de overgangen tussen de zilverkristallen een nóg kleinere rol, en zijn eventuele micro-fracturen in het materiaal doeltreffender ‘opgevuld’ met goudmoleculen, waardoor elektronen nog minder hinder ondervinden op hun pad door de geleider. Bovendien zijn de G9 geleiders in de Classic Legend Series tot wel 2 keer zo dik als die in de vorige series. Een belangrijk voordeel van deze veranderingen is dat de inspeeltijd aanzienlijk is verkort. Siltech claimt dat - afhankelijk van de gebruikte connectoren - de Classic Legend kabels nu minder dan 100 uur nodig hebben om in te spelen. Over het inspelen van kabels is al veel gediscussieerd (en ruzie gemaakt). Ik laat het er qua standpunt bij dat het fenomeen wel degelijk bestaat, maar dat er in de loop der jaren steeds meer magische invloeden aan zijn toegeschreven. De realiteit is simpeler. Een kabel die koud uit de doos al erg goed klinkt maakt tijdens het inspelen hooguit subtiele veranderingen door, waarvan vooral de weergave van hoge tonen en de ruimtelijkheid profiteren. Wat overigens nog steeds duidelijk hoorbaar is. Maar een nieuwe kabel die slecht klinkt doet dat ook nog na 100 uur inspelen, of na 500 uur. Of 1000. Tenzij je eraan gewend raakt. Maar is dat dan nog inspelen? Enfin, we dwalen af.

Siltech 880i interconnect

Een andere verschil met de vorige series is wat Siltech ‘Super Silent Shielding’ noemt, een zeer effectieve afscherming tegen EMI en RFI, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de kostbare Crown Series van het merk, maar nu dus via ‘trickle down’ ook beschikbaar is in deze nieuwe instapserie. De derde belangrijke vernieuwing is de drielaags isolatie uit een combinatie van DuPont Teflon en PEEK, die niet alleen als diëlektricum fungeert, maar de kabel ook behoedt voor mechanische stoorinvloeden. Alles bij elkaar dus genoeg aanleiding om met hoge verwachtingen aan deze review te beginnen.

Luisteren naar de Siltech Classic Legend Series

Mijn opzet van een vergelijkende luistertest mag inmiddels bekend zijn, maar aan de lezers die voor de eerste keer hier zijn leg ik het graag nog een keer uit. De gebruikte set bestond deze keer uit een AURALiC Altair G2.1 streamer, die tevens als voorversterker werd gebruikt vanwege zijn zeer fraaie analoge voortrap, die is voorzien van een volumeregeling met een relais-geschakeld netwerk van precisieweerstanden. De eindversterker is als vanouds een Linn Klimax Twin, de luidsprekers een paar Wilson Benesch Trinity. De gebruikte kabels waren in eerste instantie een CrystalConnect Micro Diamond interconnect tussen de AURALiC en de Linn Klimax Twin, CrystalSpeak Micro Diamond luidsprekerkabels, en de CrystalNetwork Diamond ethernetkabel en CrystalPower Micro Diamond stroomkabels. We gebruikten drie verschillende tracks, elk gekozen vanwege een bepaald aspect in de weergave. De eerste was Human Heart, van Coldplay (met We Are King en Jacob Collier), van hun nieuwe album Music Of The Spheres, omdat de gelaagde a-capella stemmen en ruimtelijkheid veel zeggen over de neutraliteit van de klankkleur. De tweede track is Parsec, van Scann-Tec, op hun album Unyt, omdat er een verrukkelijke diepe bas in zit, en veel kleine percussieve details en artificiële ruimtelijkheid die niet synthetisch hoeft te klinken. Tenslotte Akvarium van Nils Økland, van diens album Straum, een prachtige akoestische opname met strijkers en kerkorgel, met juist heel veel natúúrlijke ruimtelijkheid en plaatsing, en een zeer goed vastgelegde, bijna tastbare textuur in de instrumenten. Eerst luisterden we de drie gekozen testtracks op de basisset, als uitgangspunt en referentie, daarna vervingen we stapsgewijs steeds één kabel.

AURALiC Altair G2.1 streamer

De Basisset

We begonnen met de track van Scann-tec, en de lat lag meteen zeer hoog. Het laag was energiek, de ruimtelijkheid zeer groot en de kleine details werden schoon en met veel snelheid weergegeven. De ‘soundstage’ was breed en diep en de stemmen in de achtergrond waren goed hoorbaar. Nils Økland liet een fraaie ruimtelijke opbouw horen, met vooral bij het orgel een hele mooie klankkleur, maar de zeer zacht gestreken snaren van de viool klonken nog wat krasserig, alsof de haren van de strijkstok net een tikje overdadig geharst waren. Bij Coldplay hoorden we een mooie gelaagdheid in de stemmen, maar die liepen wel een beetje in elkaar over. De klankkleur was echter mooi, net als de  nagalm. Hier zouden we met tevredenheid elke dag naar kunnen luisteren.

Siltech Classic Legend 380i interconnect

Toen we de CrystalConnect Micro Diamond interconnect tussen de AURALiC en de Linn Klimax vervingen door de (net als de andere kabels ruim ingespeelde) Siltech Classic Legend 380i interconnect klonk de track van Coldplay neutraler en was er meer nagalm hoorbaar. Ook waren de verschillende stemmen beter van elkaar te onderscheiden. Bij de akoestische opname van Nils Økland was de verbetering nog groter. Er was aanzienlijk meer detaillering te horen, waardoor er een beter zicht kwam op wat zich achteraan in het geluidsbeeld afspeelde. Alsof de dimmer van de podiumverlichting een stukje verder werd opengedraaid. Er kwam meer textuur in de instrumenten, de kast van de viool liet meer hout horen en de snaren waren beter te ‘zien’. Ook was het laag van het orgel wat krachtiger. Niet per se dieper, maar wel met meer energie onderin. Ook bij Scann-Tec was de ruimtelijkheid fors groter, met een dieper podium. De weergave was transparanter, zonder overmatige detaillering. Het laag was schoner, maar leverde niet in aan energie, en het geheel klonk vloeiender.

Siltech 380i interconnect

Siltech Classic Legend 680i interconnect

De dikkere maar nog steeds lekker soepele Siltech Classic Legend 680i interconnect liet bij Scann-Tec serieus meer energie horen in het laag, en de stemmen in de achtergrond waren opnieuw beter uitgelicht. De detaillering trad iets meer op de voorgrond en de snelheid van de kleine geluidjes was hoger, ook wanneer hun volume heel zacht was. De ruimtelijkheid begon surround-achtige trekjes te vertonen, het geluidsbeeld strekte zich duidelijk tot links en rechts voorbij de luidsprekers uit. De traditionele Hardanger viool van Nils Økland liet ook meer textuur en hout horen, en de contrabas van Pål Thorstensen had meer toon, maar klonk tegelijkertijd neutraler. De akoestiek van de middeleeuwse Avaldsnes Kirke, op het eiland Karmøy voor de westkust van Noorwegen, werd prachtig afgetekend neergezet.

CrystalConnect Reference Diamond interconnect

Hoewel hij iets duurder is maar nog wel binnen dezelfde prijsklasse valt werd de Siltech Classic Legend 680i interconnect voor de volgende luisterronde vervangen door de CrystalConnect Diamond Reference interconnect. Hoewel je zou verwachten dat een kabel in ongeveer dezelfde prijsklasse en van dezelfde fabrikant weinig verschil zou laten horen bleek het toch niet zo moeilijk om de verandering te beschrijven. Nils Økland werd net wat lichtvoetiger weergegeven, de klank werd een klein tikje milder en daarom kwam het geheel iets warmer over. Het geluidsbeeld was wel iets minder omarmend dan met de Siltech 680i, die opener had geklonken en wat ruimtelijker had weergegeven. Datzelfde was hoorbaar bij Scann-Tec. Lichtvoetiger en wat minder druk in de bas, met dezelfde rondheid en mildheid die bij Økland te horen was geweest. De a-capella vocalen van Coldplay waren tonaal echt heel fraai, maar ook hier was de betrokkenheid bij het muzikale gebeuren nét wat minder, vooral omdat de Siltech - vrijwel zeker door de betere afscherming en isolatie - ook met deze track wat ruimtelijker had geklonken.

CrystalConnect Ultra Diamond interconnect

Nóg maar een tussenstap van CrystalConnect dan, de Ultra Diamond interconnect, die qua prijs nét wat boven de Siltech Classic Legend 680i interconnect ligt, de volgende kabel op de lijst. Het verschil was met de track van Coldplay echt zeer goed te horen. Er werd veel meer informatie weergegeven dan met de Reference, wat zich vooral uitte in een grotere ruimtelijkheid en een mooiere en natuurlijkere tonaliteit. Toch leek het alsof het allerlaatste beetje openheid ontbrak dat met de goedkopere Siltech Classic Legend 680i wél hoorbaar was geweest. Opnieuw bleek de ‘stillere’ afscherming van de nieuwe Siltech serie zijn werk dus erg goed te doen. Bij Nils Økland bleek hetzelfde: prachtige detaillering, maar het laatste streepje transparantie miste. Daar moet dan wél bij gezegd worden dat de kabel daardoor wat vergeeflijker is, en daardoor voor sommigen een betere balans kan brengen in een set die van zichzelf al zeer detailrijk klinkt.

CrystalConnect Ultra Diamond interconnect

Siltech Classic Legend 880i interconnect

De Siltech Classic Legend 880i interconnect ontpopte zich meteen als de overtreffende trap. Wat een rust, wat een vloeiendheid! De ruimtelijkheid van Scann-Tec was nu bijna holografisch en het geheel klonk zéér compleet, ik zou het bijna ‘analoog’ durven te noemen. De geluiden in de achtergrond waren véél beter hoorbaar, alsof de verre hoeken van het podium nu ook goed werden uitgelicht. 

Siltech Network Legend

Door het grote verschil met de 880i interconnect werd de drang om de CrystalNetwork Diamond te vervangen door de Siltech Network Legend onhoudbaar. Toen deze tussen de English Electric 8Switch (met iFi iPowerX voeding) en de AURALiC Altair G2.1 werd geplaatst bleek er een sterk cumulatief effect uit te gaan van de combinatie Siltech met Siltech. Het was alsof de betere eigenschappen van de 880i interconnect nog extra werden uitvergroot. De rust in de weergave nam toe, evenals de ruimtelijkheid en de audio-informatie die daarin hoorbaar was. Het ritme bij Scann-Tec had meer drive en alles klonk boeiender en vloeiender. De Hardanger van Nils Økland liet meer klankkleur en ‘kast’ horen en de toon van het orgel werd wat ronder zonder transparantie kwijt te raken. De spanning in de muziek werd groter, het klonk, bij gebrek aan een beter woord, audiofieler. Maar daardoor kan deze kabel ook wat kritischer zijn met minder goede opnames.

Siltech Network Legend met CrystalConnect Ultra Diamond interconnect

Dat Siltech en CrystalConnect wel degelijk heel mooi matchen bleek toen de Siltech Network Legend terug tussen de switch en de streamer ging, maar de Siltech Classic Legend 880i interconnect werd vervangen door de CrystalConnect Ultra Diamond interconnect. Bij Scann-Tec leverde dat meteen weer die hele mooie ruimtelijkheid en betrokkenheid op, maar dan net iets milder in het hoog, waardoor de weergave net een puntje relaxter werd. Mooi open en transparant was het in elk geval wél. Ook Nils Økland won weer aan klankkleur en textuur, met mooier en vooral stressvrij hoog. Ook het orgel klonk zacht en vloeiend, waardoor deze kabelmix - bijvoorbeeld in een zeer gedetailleerd klinkende set - een net wat ‘muzikaler’ resultaat zou kunnen geven. Heel mooi in elk geval, en beslist niet minder dan met de Siltech Classic Legend 880i. Hooguit ‘anders’.

Siltech Network Legend

Siltech Classic Legend 680P powercord

Het relatief betaalbare CrystalPower Micro Diamond powercord deed het bijzonder goed aan de AURALiC Altair G2.1 streamer annex voorversterker. Mooier dan de AudioQuest Monsoon die daar eerder ook al goed aan had geklonken. Het ruim ééns zo dure Siltech Classic Legend 680P powercord bewees echter dat systeemsynergie van vreemde dingen kan afhangen. Met dit powercord zat er in de opname van Scann-Tec opeens tóch weer méér laag, dat nu ook echt dieper leek te reiken en een extra dimensie in het infra-bereik onthulde die we nog niet eerder uit de Wilson Benesch Trinity’s hadden gehoord. Ook namen de ruimtelijkheid en detaillering met een flinke sprong toe, zonder een spoortje bijterigheid. De opname van Nils Økland bleek details te bezitten die we nog niet eerder hadden opgemerkt. Vooral omdat de contrabas een stuk schoner klonk, waardoor blijkbaar nog een restje maskering wegviel. Ook hier was bij het orgel meer sublaag te horen. De onderlinge samenhang van de instrumenten werd sterker en voelde logischer, waardoor het gemakkelijker werd om meerdere onderdelen in het geluidsbeeld tegelijkertijd te volgen, waardoor een veel ‘completere’ ervaring ontstond. Bij Coldplay schreef ik in mijn aantekeningen: “Jeetje, hoe goed kan een pop-productie zijn?” Warm en ruimtelijk, en de stemmen waren - hoewel gedeeltelijk elektronisch via de harmonizer van Jacob Collier - veel beter los van elkaar te onderscheiden. Ook bleken de dames van We Are King al vanaf het begin mee te zingen, wat eerder minder goed hoorbaar was.

Siltech Classic Legend 680L luidsprekerkabel

Tijdens het luisteren bracht de pakjespost nog een doos van Siltech in Elst. Daarin zat een nog vlamnieuwe Siltech Classic Legend 680L luidsprekerkabel. En hoewel we hem niet de minimale inspeeltijd van 100 uur hadden kunnen geven konden we ons niet inhouden. Desnoods buiten mededinging, maar hij MOEST en ZOU tussen de Linn Klimax eindversterker en de Wilson Benesch luidsprekers gehangen worden. Nou, wat ik eerder zei over niet ingespeelde kabels die recht uit de doos al goed klinken was hier duidelijk van toepassing. Bij Coldplay ging de klankkleur nog wat vooruit, de verzadiging naderde zeer nadrukkelijk de 0 (waarbij ‘nul’ staat voor ‘precies goed, niet te weinig en niet te veel). De galm op de stemmen was, hoewel nu hoorbaar werd dat hij uit het effecten-rack in de studio kwam, nóg breder en dieper en ook vooral hóger. De betrokkenheid bij de muziek nam bij de track van Nils Økland ook weer toe, met meer - bijna voelbaar nu - sublaag. Hier hoorden we ook dat de kabel vooral in het hoog nog wel wat inspeeltijd kon gebruiken om verder te ‘versoepelen’, maar desalniettemin klonk de muziek al zeer schoon en dynamisch. Bij Scann-Tec was er meer grip op de laagweergave, met name de elektronische drums klonken strakker en dieper, maar hier had de even dure CrystalSpeak Micro Diamond net een tikje vriendelijker geklonken, maar nauwelijks minder gedetailleerd. Ook hier geldt weer dat je bij een (eind)versterker en luidsprekers die samen al zeer gedetailleerd klinken misschien beter af bent met CrystalSpeak, afhankelijk van de akoestiek in de luisterruimte en de muziekkeuze. De Siltech zou in zo’n set voor sommige luisteraars wellicht té realistisch kunnen klinken, zeker wanneer het muzikale dieet niet louter uit audiofiele(re) opnames bestaat.

Siltech 330l speaker cable

Conclusie

Nou, daar staat het dan. Het hele verhaal. Wederom een spannende en leuke maar ook ingewikkelde luisterklus. Een paar dingen vielen op: Hoewel Siltech en CrystalConnect uit dezelfde fabriek komen zijn er wel degelijk klankverschillen. Dat is goed nieuws voor hen die te veel overlap vrezen. Daar is dus maar in beperkte mate sprake van. Zonder in absolutismen te willen spreken is Siltech de meer audiofiele van de twee, terwijl CrystalConnect wat beter geschikt zal zijn voor casual listening en bij minder goede opnames. Beiden hebben een fraaie, niet kille signatuur - die ten onrechte nog steeds aan zilveren kabels wordt toegeschreven - en een hoge mate van transparantie. Wat óók opviel was dat de verschillen tussen de interconnects zéér goed hoorbaar waren, maar dat de netwerkkabel en het powercord minstens evenveel bijdroegen aan de verbetering van de weergave. Hou er echter rekening mee dat die balans in je eigen set anders kan uitpakken. Je hoeft niet echt tussen de regels door te lezen om te weten in welke gevallen dat waarschijnlijk zo is. De luidsprekerkabel besloten we uiteindelijk toch ‘buiten mededinging’ te laten, omdat hij echt nog niet niet voldoende was ingespeeld, maar ook daar zat véél potentie. Systeemsynergie was het sleutelwoord, de Classic Legend serie van Siltech heeft, en dat geldt voor álle modellen, een duidelijk herkenbare geluidssignatuur die ook nog eens cumulatief werkt. Siltech matcht daarom in de eerste plaats heel goed met zichzelf, maar in sommige gevallen dus óók met de kabels van CrystalConnect. Wat als een paal boven water staat is dat Siltech met de Classic Legend Series een nieuwe legende naar het doopvont draagt. De nieuwe G9 metallurgie zorgt samen met de verbeterde isolatie en afscherming voor een zeer open klinkende, kleurrijke en dynamische muzikale ervaring die veel muziekliefhebbers met een oor voor betere weergave zéér zal bekoren. Ons in ieder geval wél!

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Siltech Classic Legend Series kabels, vind je in onze webwinkel:

Scann-Tec - Unyt

Nils Økland - Straum

Coldplay - Music Of The Spheres

Dit document is eigendom van art's excellence - © copyright 2021

albums