Crystal Cable Diamond Series 2 Netwerkkabels - review

Crystal Cable Diamond Series 2 Netwerkkabels

Familieklank op netwerk-niveau

download de PDF van deze review - © 2024

Enige tijd geleden luisterden we naar de nieuwe Diamond Series 2 analoge interconnects, waarvan je hier de review kunt lezen. De tweede helft van die sessie bestond uit een vergelijk van de nieuwe Diamond Series 2 netwerkkabels. Dat zijn er maar twee, dus om een beter beeld te krijgen namen we ook een netwerkkabel uit de vorige serie mee, én de Monet Network, het instapmodel van de hoger gepositioneerde Art Series. En om het helemaal interessant te maken gooiden we ook de nieuwe Siltech Legend network netwerkkabel in de mix. Die komt tenslotte van dezelfde fabrikant en gebruikt dezelfde metallurgie, dus het was interessant om te onderzoeken of de Crystal Cable familie-klank ook bij het broedermerk hoorbaar was.

Wie de Diamond Series 2 bestudeert zal zien dat de netwerkkabels in deze serie alleen op Micro2 en Ultra2 niveau verkrijgbaar zijn. Het onderste Piccolo2- en het tussenliggende Reference2 niveau hebben geen netwerkkabel. Volgens Crystal Cable zal de nieuwe Micro2 voor veruit de meeste high-end toepassingen uitstekend voldoen, maar voor wie binnen deze serie het onderste uit de kan wil is er ook nog de Ultra2. De netwerkkabels in de Crystal Cable Diamond 2 Series zijn voorzien van de nieuwste (SG2) zilver/goud metallurgie die ook in de Art Series wordt gebruikt. Door hun opbouw voldoen ze ‘slechts’ aan de 100BASE-TX netwerk specificatie, wat betekent dat ze datasnelheden tot 100Mb/s kunnen verwerken. Dat lijkt anno 2024 nogal weinig, aangezien het tegenwoordig meestal over Gigabit snelheden gaat, maar 100Mb/s is nog steeds ruimschoots voldoende voor bestanden in achtvoudige DSD resolutie of 32bit/768kHz PCM. Het voordeel van een lagere datasnelheid is dat er bij 100Mb/s minder schakelnoise ontstaat in routers en netwerk-switches. Bij ‘unmanaged’ netwerk switches zal de datasnelheid automatisch worden aangepast wanneer je deze kabels aansluit, maar bij ‘managed’ switches kan het nodig zijn om via het settings-menu de datasnelheid van de gebruikte poort op 100Mb/s in te stellen.

Crystal Cable Diamond Series 2

De set waarmee we luisterden wordt beschreven in de review van de Diamond Series 2 interconnects. De Crystal Cable Ultra2 Diamond Network fungeerde daarbij als netwerkkabel tussen de AURALiC Altair G2.1 streamer/voorversterker en de English Electric 8Switch. De rest van de bekabeling was eveneens van Crystal Cable. Ook de muziek was uiteraard hetzelfde: Allegra, van het album On Giacometti van Hania Rani, At Dusk, van het album Sounds Between Falling Leaves van Lisette Spinnler, en I Kustbanded, van het album Radio Mnemosyne van het Zweedse project Snufmumriko.

Crystal Cable Micro Diamond (niet meer leverbaar)

De stap terug van de Ultra2 Diamond netwerkkabel, die we tijdens de review van de interconnects gebruikten, naar de oude Micro Diamond was aanzienlijk. De voorloper van de Micro2 Diamond maakte de muziek van Snufmumriko minder ruimtelijk en tastbaar. De tonale structuur was nog steeds heel mooi, maar qua flow en vanzelfsprekendheid ontbrak er wat. Ook de track van Hania Rani werd kleiner afgebeeld en leek wat stroever uit de luidsprekers te komen. Hetzelfde deed zich voor bij Lisette Spinnler. Al met al luisterden we natuurlijk al niet naar een kinderachtige set, dus het klonk nog steeds bovengemiddeld goed, maar met de oude Micro Diamond was het wat afstandelijker, fletser, en minder dynamisch.

Crystal Cable Micro2 Network

De Crystal Cable Micro2 Diamond Network gaf ten opzichte van de oude Micro Diamond een forse vooruitgang in ruimtelijkheid. Het beeld dat met deze netwerkkabel werd neergezet is bij de akoestische jazz van Lisette Spinnler groter en transparanter. Er zat ook meer druk in de muziek, meer dynamiek en meer detaillering, maar het klonk vooral soepeler. De galm rond Spinnler’s scherper omlijnde en stabieler afgebeelde stem was duidelijker waarneembaar en was er beter mee geïntegreerd. Dat grotere gevoel van ruimte rond de muziek was er ook bij Snufmumriko. Er was weer sprake van een ‘bubbel’ van geluid waarin alle elementen van de mix beter gescheiden werden maar nog steeds een samenhangend geheel vormden. Ook het dromerig preluderende notenspel van Hania Rani’s piano stond duidelijker afgebeeld in de mix, en verder naar voren ten opzichte van het elektronische decor.

Crystal Cable Diamond Ultra2 Network Cable

Crystal Cable Ultra2 Network

Toen we de Ultra2 network, die we tijdens de review van de analoge interconnects hadden gebruikt, weer tussen de switch en de AURALiC aansloten hoorden we opnieuw een duidelijke verbetering. Waar hem dat in zit - nullen zijn immers nullen en enen zijn enen, als je de netwerk-experts mag geloven - weten we niet precies, maar veel wijst erop dat het met betere afscherming van de geleiders in de kabel te maken heeft. Ook al is een ethernetverbinding aan beide kanten galvanisch gescheiden met trafo’s. Het staat degenen die dat moeilijk te geloven vinden overigens vrij om een merkloze netwerkkabel van de lokale computershop te gebruiken, die doen het ook. Wat wij hoorden was echter niet af te doen als bevestigingsvoorkeur. De track van Snufmumriko werd zo ruimtelijk weergegeven dat het bijna holografisch was. De individuele onderdelen van de mix stonden beter afgebakend in het geluidsbeeld en de ruimte ertussen was beter te onderscheiden. Ook kleine geluidjes waren beter te volgen, de micro-dynamiek was beter en dat maakte dat er méér te beleven was in de muziek. De transparantie van de akoestisch opgenomen track van Lisette Spinnler nam op indrukwekkende wijze toe. Het klonk realistischer, met meer klankkleur, dynamiek en tastbaarheid. Het was uiteraard geen verschil van dag en nacht, maar de verbetering was evident. Nullen en enen inderdaad…

Crystal Cable Monet Network

Crystal Cable Art Series Monet Network

De Monet Network is het instapmodel in de Art Series van Crystal Cable. Ook deze kabel ondersteunt data tot 100Mb/s, in tegenstelling tot het topmodel, de Da Vinci Network, die wél een gigabit datastroom ondersteunt. Die viel echter buiten deze review omdat hij nog niet beschikbaar was toen we de luistersessies deden. Het grootste verschil is dat de geleiders van de Art Series zijn gemaakt van ‘infinite crystal’ zilver, waarbij het metaal in feite één lang kristal is. De theorie hierachter is dat dit de weergave schoner maakt omdat er geen vervorming optreedt wanneer het signaal van kristal naar kristal springt. Volgens ons zou dat méér moeten uitmaken bij analoge audiokabels, maar we nemen de proef graag op de som. Toen we de track van Lisette Spinnler startten was meteen duidelijk waarom de Art Series de betere serie is. Hier stapten we voor ons gevoel de studio binnen en namen plaats tussen de muzikanten. Er was geen afstand meer tussen luisteraar en muziek. En dat kwam vooral door de sterk toegenomen rust in de weergave. Waarmee we bedoelen dat er (bijna) geen randjes meer aan (of om) de muziek zitten die verraden dat je naar een opname luistert. Zelfs bij de elektronische muziek van Snufmumriko zorgde die grotere rust bepalend voor een toename in realisme, hoewel daar bij synthetisch opgewekte klanken natuurlijk nooit echt sprake van kan zijn. Maar het klonk écht overtuigender. Omdat de muziek nu zo schoon werd weergegeven konden we het volume ook aanzienlijk verder opendraaien, waarbij de ruimtelijkheid nóg groter werd, vooral in de diepte. De grotere transparantie zorgde er ook voor dat de piano van Hania Rani sneller en krachtiger klonk. Het laag in deze opname, dat na ongeveer anderhalve minuut aanzwelt, klonk nu ook schoner en beter in balans met de rest van de mix.

Siltech Classic Legend Network

Siltech Network Legend

Nadat we eerder al behoorlijk onder de indruk waren van de toegevoegde waarde van de Siltech Network Legend tijdens onze review van de Siltech Classic Legend interconnects mocht deze netwerkkabel van het broedermerk zich nu 1 op 1 meten met de Micro2 Diamond netwerkkabel van Crystal Cable, die in dezelfde prijsklasse zit. Bij de track van Lisette Spinnler liet de Siltech een vergelijkbare transparantie horen, maar met wat meer klankkleur. De verschillen waren echter zeer klein en zullen in de praktijk vooral afhangen van de match met de rest van het hifi-systeem. Maar ook bij Snufmumriko hoorden we net dat tikje meer klankkleur, en we konden ons voorstellen dat dat voor sommige luisteraars bevredigender kan zijn. De Micro2 Diamond speelde wat lichtvoetiger en neutraler.

Concluderend

Wie zijn hifi-systeem met Crystal Cable Diamond 2 Series heeft bekabeld en audio streaming serieus neemt mag met de Diamond Series 2 netwerkkabels van Crystal Cable een geweldige systeem-match verwachten. De transparantie en lichtvoetigheid, maar ook de kracht en dynamiek van deze elegante kabels blijven ons verbazen. De Micro2 Diamond Network zou je een betaalbare allrounder kunnen noemen, die zélfs meekan op Ultra2 niveau. In een verfijnder systeem weet de Ultra2 network echter te overtuigen met méér van alles wat we al mooi vinden aan de Micro2. Is het zinvol om in een met Diamond Series 2 bekabeld systeem de Monet Network in de zetten? Wij vonden hem tijdens onze luistersessies wel degelijk een stuk fraaier, maar we vroegen ons óók af hoe veel er nog méér uit te halen zou zijn in een hifi-systeem dat op Art Series niveau is bekabeld. De Siltech Network Legend was een aangename verrassing die, indien gewenst, nét wat meer klankkleur in een systeem kan brengen. Maar puur op neutraliteit moet hij de netwerkkabels van Crystal Cable vóór zich dulden. Allemaal hoe dan ook krachtig aanbevolen!

Crystal Cable Diamond Micro2 - Ultra2 Network

Muziek en Informatie

Meer informatie en prijzen over de beschreven Crystal Cable Diamond Series 2 netwerkkabels, vind je in onze webwinkel: